O comisie formată la nivel național s-a întâlnit săptămâna trecută într-o sesiune de lucru pentru a discuta și concepe un posibil proiect de lege prin care mașinile cu volan pe dreapta să fie interzise în România, sau înăsprite condițiile prin care ele pot fi introduse în țară. Formarea grupului de lucru vine ca efect al numărului mare de accidente produse pe teritoriul țării în ultimul an de către mașinile cu volan pe dreapta.
Lituania, Letonia şi Polonia, au vrut să interzică circulaţia autovehiculelor cu volan pe dreapta pe teritoriul ţărilor lor, și au primit aviz nefavorabil de la Curtea de Justiție Europeană.
În România Consiliul Interministerial de Siguranță Rutieră din cadrul Autorităţii Rutiere Române a organizat în data de 6 iunie 2018 o primă întâlnire cu toate instituţiile care îşi doresc să promoveze legea de interzicere a circulaţiei autovehiculelor cu volan pe dreapta pe teritoriul României.
Grupul de lucru ar trebui să decidă dacă soluţia cea mai bună pentru România este interzicerea totală a circulaţiei unor astfel de vehicule sau dacă există anumite măsuri care pot fi luate de şoferi pentru a reduce inccidenţa accidentelor produse de aceste maşini din vina şoferilor care le conduc. Potrivit normelor în vigoare orice maşină înregistrată într-o ţară a Uniunii Europene poate circula peste tot în UE.
După Brexit însă, maşinilor înregistrate în Marea Britanie le-ar putea fi interzisă libera circulaţie în ţările Uniunii. Rămân totuşi cu semnul întrebării maşinile înmatriculate în Malta, Cipru şi Irlanda, ţări în care se circulă de asemenea cu maşini cu volan pe dreapta, iar respectivele state rămân membre UE.
Potrivit datelor furnizate de Registrul Auto Român (RAR), în ultimii trei ani au fost eliberate documentele necesare înmatriculării în România pentru un număr de 38.638 autovehicule destinate circulației pe partea stângă.
Datele prezentate de Poliţia Română la această întrunire arată că în perioada 2015-2016, circa 85%-90% din accidentele produse de aceste tipuri de maşini au fost din cauza şoferului care conducea de pe partea dreaptă.
Pe dealtă parte, Călin Rangu, Director Supraveghere Intermediari și Reguli de Conduită, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), arată că la nivelul asigurătorilor nu există date statistice privind accidentele generate de aceste vehicule, iar Poliția are evidențe doar pentru accidentele cu vătămări corporale.
Inițiatorii proiectului estimează că 2% din accidente ar fi generate de astfel de vehicule, din cele aproximativ 250.000 din accidentele autovehiculelor care deţin RCA fiind din cauza maşinilor cu volan pe dreapta şi un maximum de 200 de accidente pe an fiind şi cu vătămări corporale.
Indiferent de interdicţiile sau soluţiile de scumpire care să descurajeze utilizarea maşinilor cu volan pe dreapta, soluţii se vor găsi în continuare: înregistarea acestor maşini în Bulgaria, cu atât mai mult cu cât în vamă nu se înregistrează maşinile care trec, ci doar oamenii care trec vama.
Grupul de lucru îşi va continua întâlnirile în încercarea de a soluţiona această problemă, poate chiar prin acel proiect de lege de reglementare/interzicere a circulaţiei maşinilor cu volan pe dreapta în România. În funcţie de argumente și fundamentare şi Comisia Europeană poate constata că anumite reglementări se impun.