Ministerul Mediului anunță că va începe consultări cu producătorii, dealerii auto și cu societatea civilă privind posibilitatea introducerii unei taxe pe poluarea auto, potrivit ministrului Tanczos Barna. Taxa auto în vechea formă a fost declarată ilegală în 2013.
„Dacă va exista o nouă taxă, va fi discutată cu Comisia Europeană şi vom strânge toate know-how-urile (informaţiile) şi toate exemplele pozitive din Uniunea Europeană, astfel încât să nu mai ajungem în situaţia de a avea o taxă ilegală”, potrivit Antena3.
Ministrul Mediului a amintit că în România nu există în acest moment nici o taxă de poluare pentru emisiile de dioxid de carbon. Au existat mai multe încercări de a fi introdusă o astfel de taxă, sub diferite nume, taxă auto, taxă de poluare, însă au eşuat toate, din cauza neregulilor juridice.
Tanczos Barnaa dat exemplul taxei de primă înmatriculare care a fost declarată ilegală, iar statul român a fost obligat să returneze banii oamenilor.
Totuși, „România trebuie să decidă, DA sau NU”, în privința taxei. „În Europa există trei ţări care nu au nicio intervenţie pe această problemă, restul de 24 au fel de fel de sisteme în implementare. România trebuie să decidă dacă vrea să facă parte din grupul ţărilor care nu au nicio taxă, sau din grupul de 24 unde se încearcă prin diverse să taxeze poluarea”, a mai declarat Tanczos Barna.
Ministrul Mediului a promis o consultare publică și discuţii inclusiv cu producătorii auto, inclusiv cu comercianţii auto. Apoi vor fi analizate variantele din UE şi va fi luată o decizie care să nu mai „bulverseze” piaţa.
„Dacă astăzi eu v-aş spune că introduc o anumită taxă, aş face greşeala pe care au făcut-o ceilalţi minştri, care au introdus o taxă, s-a pierdut la Curtea Europeană de Justiţie şi s-au dat banii înapoi. Dacă va exista o taxă pe mediu, naţională sau locală, trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic şi să aibă efecte suficiente”, a mai spusTanczos Barna.
Istorie a taxei auto în România
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană.
Ea a suferit numeroase modificări până în 2012 când taxa a fost suspendată până la finalul aceluiaşi an, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.
Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.
Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.