Azi, Mazda a sărbătorit aniversarea de 100 de ani cu o ceremonie la sediul din Hiroshima. Acesta dă startul unui an plin de evenimente în cadrul cărora o să ne amintim de trecut și o să privim spre viitor. Prezenți de mai mult de jumătate de secol în Europa, celebrarea o să continue și la Salonul Auto de la Geneva 2020 din martie.
Curajul a condus echipa Mazda încă din 1920. Am pus la îndoială practicile comune și am creat noi căi în inginerie și proiectare pe care alții le considerau imposibile.
Mazda a fost primul brand asiatic care a câștigat cursa de la Le Mans în 1991, a lansat motorul rotativ pe piața comercială în faimosul Cosmo Sport 110S, a creat cel mai bine vândut roadster cu două locuri din lume, Mazda MX-5, cu peste un milion de mașini de la lansarea din 1989 și a introdus primul motor pe benzină cu aprindere prin compresie, Skyactiv-X.
De la plută la mașini
Acum 100 de ani, Mazda era o fabrică de plută din Hiroshima până când Jujiro Matsuda, un industrialist, a preluat controlul companiei Toyo Cork Kogyo Co. Ltd în 1921. A transformat afacerea într-un producător de mașini-unelte și apoi de vehicule.
Primul model a fost un camion cu trei roți – Mazda-Go – care a ieșit la vânzare în 1931. S-a dovedit a fi popular și de aceea a fost îmbunătățit continuu, de exemplu, în 1938 a primit o transmisie cu patru viteze care a redus consumul de combustibil cu 20%. După al Doilea Război Mondial, producția de vehicule a fost reluată la doar câteva luni după bombardarea atomică a Hiroshimei.
Mașinile comerciale au rămas în centrul atenției după război și prima mașină pentru pasageri a apărut în 1960 odată cu Mazda R360. Modelul a avut un mare succes în Japonia, deschizând calea pentru linia de automobile Mazda pe care le vedem astăzi.
Realizarea imposibilului
În 1961, compania a semnat un acord de licență cu producătorul german NSU pentru a dezvolta și produce noul și compactul motor rotativ Wankel. Apoi, inginerii japonezi au reușit să realizeze imposibilul.
În 1967, moderna Mazda Cosmo Sport 110S a devenit prima mașină cu un motor rotativ. A fost începutul unei povești de succes, brandul lansând numeroase modele precum Mazda RX-7 și a vândut aproape două milioane de vehicule cu motor rotativ de-a lungul timpului. Mazda și-a dovedit abilitatea tehnologică și pe pistă, devenind prima companie asiatică învingătoare în cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1991 cu Mazda 787B – singura mașină câștigătoare cu un motor rotativ.
Motorul rotativ Mazda a inspirat gama de motoare, transmisii, platforme și corpuri de mașini cu tehnologia Skyactiv, pentru a fi cât mai eficiente și a integra Jinba Ittai, conexiunea dintre om și mașină, în toate modelele Mazda.
Identitate distinctă – iubirea de a conduce
În timp ce motorul rotativ a fost pentru Mazda un exemplu de devotament pentru plăcerea de a conduce, abia din 1984, când și-a schimbat oficial numele în Mazda Motor Corporation, compania a început să își arate dragostea adevărată pentru condus odată cu lansarea roadster-ului Mazda MX-5, într-o perioadă în care decapotabilele cu două locuri aproape dispăruseră. Astăzi, patru generații mai târziu, Mazda MX-5 rămâne cel mai bine vândut roaster din istorie, după de a depășit o producție de un milion de unități vândute în 2016.
Pasiunea pentru condus se află în ADN-ul întregii game Mazda astăzi și va continua să rămână și în următorii 100 de ani, în timp ce industria automobilelor se află într-o continuă schimbare.
Următorii 100 de ani
În prezent Mazda are o gamă de modele proiectate cu Kodo – Sufletul Mișcării, conceptul de design care câștigă premii pe tot globul, iar brandul va continua să provoace convenționalul odată cu lansarea primei mașini electrice a companiei, Mazda MX-30.
Un model pentru viitor, care, de asemenea, respectă trecutul Mazda, cu o cabină cu finisaje din plută ecologică, în amintirea începuturilor umile ale companiei ca Toyo Cork Kogyo.
„Pe măsură ce ne uităm la următorii 100 de ani, vom continua să ne provocăm să creăm produse, tehnologii și experiențe unice pe care clienții noștri le apreciază atât de mult”, a declarat președintele și CEO Akira Marumoto.