Acum ceva timp, la prezentarea SUV-ului CX-5, Mazda a venit cu două nume noi: Kodo și Skyactive și cu un angajament că vor urma modele revoluționare. Crossoverul CX-3 pe care îl testăm are aceste tehnologii și, varianta de test, are și tracțiune integrală.
Mazda CX-3 este probabil crossoverul cu cel mai frumos design din segmentul său – SUV de clasă B. Având un asemenea model pe mână am decis să facem un test cu mai mulți kilometri, astfel am parcurs peste 600 kilometri, pe traseul București-Mangalia și retur.
Exteriorul CX-3 este o transpunere a limbajului KODO. Modelul adoptă pachetul complet cu tehnologie LED (faruri, lumini de poziție, proiectoare de ceață și stopuri). Liniile laterale sunt încântătoare și sunt preluate de la frumoasa Mazda3. Blocurile optice frumos conturate sunt însoțite pe partea față de o grilă imensă cu părți cromate ce pare că se prelungesc în interiorul farurilor. Blocurile optice spate sunt poziționate foarte sus pe partea spate, ceea ce inspiră dinamism.
La interior pasagerii sunt întâmpinați de materiale premium și de o planșă de bord special desenată pentru nou model. Patru persoane au loc suficient în acest crossover, iar spațiul din portbagaj este suficient pentru o vacanță obișnuită.
Ergonomia pe care o are la dispoziție șoferul este foarte bună, la fel și vizibilitatea, iar răspunsul direcției este unul dintre cele mai bune din segment. Conectivitatea este unul dintre atributele principale ale modelului, mulțumită sistemului MZD Connect, care permite conectarea prin bluetooth a smatphone-ului și folosirea funcțiilor acestuia prin intermediul ecranului tactil de 7 inci, poziționat în partea de sus a consolei centrale.
Modelul de test este echipat cu propulsorul SKYACTIV-G de 2 litri în varianta de putere de 150 CP. Acest motor pe benzină este cuplat la o cutie manuală, destul de bine etajată. Consumul înregistrat în test a fost de puțin sub 6,5 litri la 100 km, ceea ce nu este rău pentru o astfel de mașină. Este drept că am aplicat toate cunoștiințele noastre de conducere economică pentru a-l obține, mai ales că mașina de test are și transmisie integrală
Noul SUV subcompact combină avantajul unei gărzi la sol mai înalte cu manevrabilitatea excelentă în oraș, dar și pe autostradă. Totuși, mașina pare mai degrabă adaptată asfaltului decât terenurilor accidentate și simțim acest lucru în curbe, acolo unde mașina se comportă foarte bine.
Echipamentele de siguranță activă includ o gamă largă de tehnologii i-ACTIVSENSE. Pilotul automat adaptiv Mazda (MRCC) monitorizează viteza și distanța față de autovehiculele din față și acționează accelerația sau frâna pentru a păstra o distanță sigură la viteze între 30-200 de km/h, sistemul Distance Recognition Support System (DRSS) afișează distanța până la vehiculele din față și atenționează șoferul printr-un martor, Face Obstruction Warning (FOW) produce un sunet de avertizare pentru șofer dacă DRSS detectează un risc crescut de coliziune, Asistentul inteligent la frânarea în oraş (SCBS) analizează spaţiul până la autovehiculul din faţă, la viteze între 4 și 30 de km/h, şi poate încetini automat dacă şoferul nu reacţionează în cazul unei apropieri excesive de acesta, completat de sistemul Smart Brake Support (SBS) care preia aceleași funcții la viteze între 15 și 145 de km/h, iar Blind Spot Monitoring (BSM) monitorizează spatele şi lateralele maşinii și poate fi folosit şi la deplasarea în marşarier grație sistemului RCTA. Modelul de test mai este dotat cu Sistemul de atenţionare la depăşirea benzii de rulare (LDWS) care avertizează şoferul dacă depăşeşte linia dintre benzile de mers fără să semnalizeze acest lucru şi Sistemul de control automat fază lungă (HBC) care comută între faza scurtă şi faza lungă.
CX-3 este o mașină care te surprinde prin design și comportament de drum, iar surpriza oferită de preț nu este una neplăcută. Am fi dorit o gamă mai mare de motorizări pe gamă, dar probabil Mazda va remedia și acest aspect.
Mazda CX-3 2.0 SKYACTIV-G 4×4 Revolution TOP
0-100 km/h: 200 km/h
L/l/î: 4.275/1.765/1.535
Masă proprie: 1.310 kg
Volum portbagaj (l): 350
Cilindree (cmc): 1.998
Putere (CP): 150 la 6.000 rpm
Cuplu maxim (Nm): 204 la 2.800 rpm
Consum mediu: 6,5 l/100 km (mixt)
Cutie de viteze: manuală, 6 trepte