Constructorii de autovehicule au profitat, în marea lor majoritate, de contextul generat de criza de semiconductori și și-au crescut marjele de profit operațional, în unele cazuri acestea dublându-se sau chiar triplându-se. Au existat în această perioadă și strategii diferite, care au mizat pe volume. Producătorii de automobile din Germania, dar și unii dintre cei din Japonia sau SUA, au înregistrat creșteri substanțiale ale profiturilor EBIT, potrivit unui studiu realizat de EY, citat de Automobilwoche.
Constructorul de vehicule exclusiv electrice Tesla este cel care a obținut cel mai mare profit în trimestrul al treilea al acestui an, ajungând la 17,2%, cu mult peste producătorii de mașini premium din Germania, Mercedes-Benz (13,8%) sau BMW (9,9%). Studiul arată că marja medie pe care au obținut-o producătorii analizați a fost de 7,3%, o valoare similară cu cea din 2021, în același trimestrul. Este de remarcat că marja medie a crescut în ultimii doi ani, față de valoarea din anii pre-pandemici, când era de 6,1%.
Defalcat, însă, pe companii, situația nu este la fel de bună pentru toată lumea. Mai exact, nu doar că nu toate mărcile au înregistrat creșteri mari, dar au existat unele companii care au cunoscut o diminuare considerabilă a profiturilor. Analiștii susțin că s-a remarcat o accelerare a decalajului dintre companiile cu marje mari și cele cu marje mici. Astfel, dacă cele cinci companii cu cele mai mari marje au înregistrat o creștere a acestui indicator de la 9,1 la 11,7 procente, cele cinci companii cu cele mai mici marje au încetinit, de la 5,5 la 3,8 procente.
Cele mai bună evoluții dintre companiile incluse în studiu au fost înregistrate la constructorii japonezi: Mazda a reușit să crescă marja profitului cel mai mult, de la 2 la 7,3%, fiind urmată de Mitsubishi, de la 3,2 la 8,6%. În cazul liderului Tesla, creșterea a fost de sub 3 puncte procentuale, de la 14,3 la 17,2%, un avans mai mare fiind raportat de Mercedes, de la 9, cât înregistra anul trecut, la 13,8%. Scăderi ale acestui indicator au fost raportate de BMW (de la 10,5 la 9,9%), de Toyota (de la 9,9 la 6,1%), de Honda (de la 5,8 la 5,4%) și de Hyundai Group (de la 5,6 la 4,1). Toate mărcile aflate în această situație au încercat în ultimele luni să livreze cât mai multe modele pentru a compensa pierderile de vânzări din perioadele anterioare. Perioada studiată, trimestrul al treilea al anului 2022, comparativ cu anul anterior, este una caracterizată prin îmbunătățirea ofertei de semiconductori și printr-o cerere susținută pentru mașinile premium și cele din echipările superioare. Nu același lucru se poate spune despre zona de mașini mai accesibile, unde cererea pare să scadă, în contextul unei diminuări a puterii de cumpărare în urma efectelor inflației. Din punct de vedere al profitului raportat de companii, Mercedes-Benz a fost pe primul loc, cu un total de 5,2 miliarde euro, depășind astfel Volkswagen, care a reușit să obțină doar 4,7 miliarde euro.