În final, s-a ajuns la un acord privind amenzile fără frontiere. Pentru a preveni conducerea nesăbuită a autovehiculelor în străinătate și pentru a combate fenomenul de impunitate a șoferilor, care comit infracțiuni rutiere într-o altă țară decât țara de reședință, Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un prim acord, introducând noi reguli și noi amenzi.
Consiliul și Parlamentul UE au ajuns la un prim acord pentru combaterea fenomenului de impunitate a șoferilor care comit infracțiuni rutiere într-o altă țară decât țara de reședință și, prin urmare, care conduc un vehicul cu număr de înmatriculare străin, au informat cele două instituții ale UE.
Pentru a preveni conducerea nesăbuită a autovehiculelor în străinătate – conform celor precizate într-un comunicat de Parlamentul European -, normele actualizate vor extinde lista încălcărilor Codului rutier comise de conducătorii auto nerezidenți, care declanșează asistență transfrontalieră și care pot duce la o amendă pentru șoferii periculoși.
Pe lângă depășirea vitezei, conducerea în stare de ebrietate sau lipsa opririi automobilului la semaforul roșu, legiuitorii UE au adăugat, printre alte infracțiuni, parcarea periculoasă, depășirea, traversarea unei linii continue și infracțiunea de „lovire și fugă”, adică șoferul care comite o infracțiune și fuge de la locul accidentului.
Având în vedere că aproximativ 40% dintre infracțiunile rutiere transfrontaliere rămân nepedepsite, deputații europeni au în vedere proceduri de asistență mai solide între țările UE și obligația de a ajuta la găsirea unei persoane responsabile pentru o infracțiune rutieră. Acordul obligă orice țară din UE să răspundă fără întârziere solicitării altui stat, în termen de două luni de la strângerea tuturor informațiilor necesare.
De asemenea, la cererea țării în care s-a produs infracțiunea, statul UE de reședință a infractorului își poate asuma responsabilitatea pentru încasarea amenzilor rutiere, cu condiția ca acestea să depășească 70 de euro și să nu fi fost achitate, după ce au fost efectuate toate acțiunile legale. Țara UE în care a avut loc infracțiunea rutieră va avea la dispoziție 11 luni de la data săvârșirii infracțiunii pentru a emite un avertisment de încălcare a normelor traficului rutier.
Acordul enumeră, de asemenea, principalele elemente ale acestei sesizări de infracțiune, care, pe lângă momentul și circumstanțele săvârșirii infracțiunii, trebuie să ofere informații cu privire la modul de contestare a amenzii. Deputații europeni au reușit, de asemenea, să negocieze o prevedere conform căreia, la doi ani de la transpunerea noilor reguli în legislația națională, companiilor private li se va interzice complet să ajute țările UE să colecteze sumele amenzilor de circulație de la șoferii străini.
Pentru a crește transparența și a facilita punerea în aplicare a noilor reguli, Comisia UE are sarcina de a crea un portal online care să enumere regulile, opțiunile de recurs și amenzile rutiere aferente, printre alte informații. Pentru Kosma Złotowski (ECR, Polonia), „o plăcuță de înmatriculare străină nu poate fi o licență pentru impunitate rutieră. Normele actualizate vor facilita schimbul de informații cu privire la infractorii din circulație între statele membre, asigurând în același timp șoferilor acces facil la informațiile necesare, prin canalele de comunicare digitale”.