Planurile de electrificare ale japonezilor de la Toyota sunt unele profunde și radicale, având la bază determinarea companiei de a deveni un producător imporatant de baterii pentru vehicule, capabil să susțină planul de lansări de vehicule complet electrice. Investițiile anunțate recent de companie includ și convertirea facilităților de producție a motoarelor, o mișcare curajoasă în contradicție cu planurile altor companii, care au decis închiderea acestor facilități și concedieri de personal.
Toyota a luat o decizie importantă pentru parcursul către electrificarea completă a companiei: transformarea fabricilor de motoare termice în unități de producție a bateriilor. În urmă cu câteva zile, cel mai mare producător de autovehicule din lume a anunțat o investiție de 5,3 miliarde euro pentru a-și crește capacitățile de producție de baterii în SUA și Japonia, la un total de 40 GWh. Acum, cele mai noi informații arată că în acest plan sunt incluse cel puțin două uzine de motoare termice, Shimoyama și Myochi, ambele aflate în Japonia, în apropiere de sediul central al companiei. Ambele vor fi convertite complet în fabrici de baterii, sub umbrela parteneriatului pe care constructorul îl are cu Panasonic, unul dintre liderii globali ai industriei de baterii. Compania Prime Planet Energy & Solutions, în care Toyota și Panasonic au părți egale, va fi cea care va opera producția de unități de stocare a energiei.
În total, Toyota a anunțat că va cheltui 400 de miliarde de yeni doar în Japonia, din care o bună parte vor merge în uzina Himeji, complet nouă, restul fiind dirijați către uzine vechi retehnologizate. În SUA, investiția va urca la 325 miliarde yeni, din care cea mai mare parte într-o uzină complet nouă în Carolina de Nord. Toyota a abordat o strategie complet diferită față de principalii săi rivali la nivel global. Pionier al propulsiei hibride, compania japoneză a amânat investițiile în motorizarea electrică timp de mai mulți ani, lâsându-i pe alții să facă pionierat în acest domeniu. Odată ce piețele au fost deschise, iar industriile conexe, în special cele de baterii, au început să scadă prețurile de producție, Toyota a anunțat în sfârșit un amplu program de lansări de modele electrice, care a început cu modelul bZ4x. Denumirea bZ (beyond Zero) va fi utilizată pentru toate modelele complet electrice lansate în acest plan, care cuprinde nu mai puțin de 30 de autoturisme diferite, din care primele 16 au fost deja prezentate sub forma unor concepte, la sfârșitul anului 2021.
Decizia de transformare a acestor uzine ar putea veni și cu costuri sociale importante, deoarece producția de baterii ar urma să aibă nevoie de mult mai puțini angajați. Soluția aleasă de japonezi este total diferită de cea la acere apelează alte compenii. Renault, de exemplu, a decis să separe activitățile cu motoare termice (inclusiv cea din România), fără să le închidă, deoarece consideră că ele reprezintă o afacere care poate genera profit mult timp de-acum înainte.
Pentru a scăpa însă de costurile importante care ar putea apăsa pe afacerea cu mașini electrice, compania franceză vrea să vândă o parte din acțiunile acestor uzine de motoare. Cele două uzine din Japonia ale Toyota care vor fi convertite au peste 3000 de angajați, din care o bună parte ar putea fi concediați. Toyota și-a propus să ajungă la o producție de 280 GWh în 2030, anul care ar putea marca trecerea la propulsia exlcusiv electrică pe piețele principale ale mărcii, astfel încât să vândă 3,5 milioane de vehicule anual, reprezentând mai mult de o treime din volumul global pe care îl vinde în acest moment.