Ford a anunțat că uzina de la Craiova va fi preluată de Ford Otosan, o companie deținută cu părți egale de americani și de grupul turc Koç. Decizia Ford de a transfera proprietatea uzinei de la Craiova de la divizia Ford Europa către parteneriatul Ford Otosan din Turcia a dat naștere multor controverse. Noul proprietar al uzinei românești este controlat de cea mai bogată familie din Turcia.
Vânzare cu valoare de 10 ori mai mare
Chiar dacă în compania turcească Ford deține o cotă egală de acțiuni cu grupul turc, tranzacția a fost una care a implicat un transfer de fonduri, acesta fiind de 575 milioane de euro, o sumă de zece ori mai mare decât cea cu care americanii au cumpărat fosta fabrică Daewoo de la statul român (57 mil. euro). E drept că din datele companiei reiese că Ford a investit la Craiova peste 1,5 miliarde de euro din 2008 până astăzi.
Pe lângă valoarea de achiziție cu care Ford Otosan a cumpărat o uzină cu tehnologie modernă, circa 6.000 de angajați și o capacitate de producție de 250.000 de unități/an, tranzacția implică și o așa-numită plată condiționată în valoare de 140 mil. euro. Aceasta din urmă va putea fi accesată doar dacă sunt îndepliniți termeni din contract precum volumul producției și comercializarea vehiculelor asamblate.
Noul proprietar al uzinei de la Craiova, compania turcă Ford Otosan este deținută în coproprietate de Ford Motor Company (41%) și Koç Holding (41%), restul de 18% fiind acțiuni plasate pe bursa de la Istanbul.
Grupul Koç este cel mai vast din Turcia
Dacă despre Ford Motor Co. știm ce reprezintă, grupul turc care Koç este o necunoscută pentru mulți. Asta în ciuda faptului că este singura entitate turcă prezentă în Fortune Global 500.
Fondată în 1926 de celebrul Vehbi Koç, compania Koçzade Ahmet Vehbi este cea de la care a pornit întreaga istorie a grupului. Apoi, în 1963 a fost fondat Koç Holding A.Ş, o organizație menită să asigure creșterea rapidă a întregului grup de companii deținut la vremea respectivă de familia Koç.
În prezent, holdingul Koç deține mai multe recorduri pe piața turcă. Conform Camerei de Comerț Turce, patru dintre primele cinci companii din industria țării – Tüpraş, Ford Otosan, Tofaş și Arçelik – fac parte din acest holding. De asemenea, Koç deține patru dintre primii zece exportatori.
În industria auto, holdingul Koç este liderul incontestabil al Turciei. Companiile din grup dețin 24% din piața auto turcă, 45% din producția de vehicule și 43% din exporturi.
Aceste cifre impresionante sunt generate în special de relațiile fructuoase cu parteneri din întreaga lume. Astfel, compania Ford Otosan, un joint-venture cu americanii de la Ford, este cel mai mare producător de vehicule comerciale din Turcia, compania Tofaș s-a aliat cu Fiat Chrysler Automobiles, iar Türk Traktör cu Case New Holland. Alături de acestea Otokar este liderul turc al industriei producătoare de autobuze, camioane și vehicule militare, iar Otokoç deține prima poziție pe piața rent-a-car reprezentând mărci precum Birmot, Avis sau Budget. Prin urmare, autobuzele Otokar achiziționate de primăria Capitalei au fost produse tot într-o uzină a grupului Koç.
Pe lângă industria auto, familia Koç operează prin holdingul său activități în zona energiei, finanțelor, produselor de folosință îndelungată, turismului, construcțiilor, apărării, comerțului, etc. Conform datelor financiare prezentate la bursa din Istanbul, anul trecut Koç Holding a avut venituri totale de 33,11 mld. euro și un profit net de 2,5 mld. euro.
Aceste rezultate sunt generate de peste 110 firme grupate în 16 grupuri, toate parte a holdingului Koç condus de președintele Ömer M. Koç și CEO-ul Levent Çakiroglu.
Compania Ford Otosan deține trei uzine în Turcia, două la Kocaeli și una la Eskişehir, cu o producție totală de 455.000 de vehicule. Uzina din România devine astfel cea de-a patra facilitate de producție adăugând 250.000 de unități.
De asemenea, firma are centre de cercetare și dezvoltare (R&D) la Istanbul, Kocaeli, Eskişehir și Ankara, în acestea activând circa 1.500 de ingineri.
În 2021, Ford Otosan a realizat vânzări de 7,3 mld. euro și un export de 5,65 mld. euro. Tot anul trecut, compania a anunțat că va investi două miliarde de euro în dezvoltarea de vehicule electrice și conectate.
Ford Otosan produce și camioane Ford
Ford Otosan produce vehicule Ford Trucks (camioane și tractoare) la uzina din Eskişehir din 1982. Cu o capacitate anuală de producție de 15.000 de unități, fabrica din Eskişehir produce în prezent cap-tractoare, camioane de construcții și camioane rutiere. Vehiculele Ford Trucks vândute pe piețele internaționale, precum și motoarele și sistemele lor de motor sunt dezvoltate 100% cu inginerie Ford Otosan. În 2018, F-MAX, câștigătorul premiului „Camionul internațional al anului 2019”, a fost adăugat familiei noastre de camioane Ford. F-MAX a fost proiectat cu scopul de a răspunde nevoilor clienților în cel mai bun și mai rentabil mod în urma unei analize detaliate cu 900 de șoferi și 44 de clienți ai flotei.