Segmentul de furnizori ai industriei auto din Germania este amenințat cu o reducere masivă de personal, în următorii 5 – 6 ani, estimată de specialiști la peste 25% din total.
Aproximativ 70.000 de locuri de muncă din industria auto germană, din sectorul de furnizori, vor dispărea până în 2030, din cauza tranziției la propulsia electrică, susțin reprezentanții Universității de Științe din Hanovra, potrivit Automobilwoche. Specialiștii susțin că numărul acestor angajați a scăzut deja de la 310.000, câți erau în 2018 – 2019, la 270.000 în acest moment, însă declinul va continua în următorii ani, până se va ajunge la circa 200.000 de angajați, în 2030.
Motivele principale sunt cele legate de arhitectura unui automobil electric, mult mai simplă decât cea a unui vehicul cu combustie, dar și tendința de insourcing, respectiv decizia constructorilor de a-și produce singuri componentele necesare pentru vehiculele electrice. Electrificarea generează noi locuri de muncă în sectorul bateriilor, dar aici companiile care se dezvoltă sunt cu totul altele decât furnizorii tradiționali de componente ai industriei auto.
Cele mai recente informații venite din zona furnizorilor arată că, după reducerile de la Continental, care vor însuma 7.150 locuri de muncă în următorii ani, la ZF Friedrichshafen AG au fost anunțate, de comitetul de întreprindere, posibile desființări a 12.000 de locuri de muncă, la uzinele din Germania, iar Bosch pregătește de asemenea eliminarea a 3.200 de posturi, cele mai multe tot în Germania.
Zonele în care se fac reduceri sunt cele în care sunt produse motoare cu combustie și componente pentru acestea, dar sunt vizate și posturi care erau create în domeniul conducerii autonome, o direcție care a fost supraestimată anterior și care acum pare mult mai îndepărtate decât estimările anterioare. Alte companii discută și ele cu sindicatele opțiunile de reducere a personalului pe termen mediu și lung, pentru a-și menține competitivitatea.
Reprezentanții asociației VDA spun că nu este o surpriză faptul că apar anunțuri de optimizre și eficientizare a activității unora dintre companii, dar că reglementările în vigoare vor proteja angajații prin oferirea de joburi în alte sectoare sau în activități complementare.
Pe de altă parte, reducerea producției de automobile din Germania din ultimii ani a este una dintre cauzele care au pus presiune pe forța de muncă din această țară.
Față de 2019, anul trecut s-au produs cu 800.000 de mașini mai puțin, adică cu 12%, iar față de 2016 producția a fost mai mică cu un milion de vehicule.
Scăderea uriașă nu s-a reflectat în aceeași măsură la nivelul forței de muncă iar acest lucru ar putea să contribuie acum la o accelerare a procesului de optimizare.