Constructorul auto american Ford Motor Co. este aproape de un acord care vizează vânzarea unei uzine din Germania iar doi constructori chinezi se numără printre cei trei ofertanţi, într-un moment în care investiţiile chineze în Europa sunt urmărite cu mare atenţie de autorităţi, transmite Bloomberg.
Potrivit unor surse din apropierea acestui dosar, una dintre oferte vine de la BYD Co., cel mai mare producător chinez de automobile, iar cealaltă regrupează mai mulţi constructori chinezi mai mici. Grupul auto american şi landul german Saarland, unde este amplasată uzina Ford, discută şi cu un producător german de componente fotovoltaice, au precizat sursele care au dorit să îşi păstreze anonimatul.
Ford vrea să ajungă la un acord preliminar de vânzare la finele acestei luni, au adăugat sursele, adică la aproape un an după ce producătorul american a anunţat că va înceta să mai producă autoturisme la uzina de la Saarlouis din 2025. Această uzină, unde sunt asamblate modele Ford Focus, are aproximativ 4.600 de angajaţi.
Însă orice tranzacţie care ar implica o entitate chineză ar putea declanşa un semnal de alarmă la Berlin, chiar dacă sunt în pericol mii de locuri de muncă într-o regiune care este dependentă de producţia de componente şi vehicule echipate cu motoare pe combustie. În ultimii ani, Germania a înăsprit regulile pentru investitorii non-europeni car vor să cumpere firme din sectoare high-tech, precum robotică şi inteligenţă artificială, o măsură care vizează în primul rând investitorii sprijiniţi de statul chinez.
Ford vrea să îşi reducă operaţiunile din Europa prin eliminarea mai multor mii de locuri de muncă, în timp ce în paralel investeşte miliarde de euro pentru trecerea la vehiculele electrice. Gama extinsă de modele de autovehicule de pasageri a celor de la Ford, care ar urma să producă doar vehicule electrice abia de la finele acestui deceniu, suferă de mai mulţi ani de o profitabilitate redusă spre deosebire de divizia care produce vehicule comerciale şi are rezultate bune.
Săptămâna viitoare, cancelarul german Olaf Scholz urmează să participe la inaugurarea noii uzine Ford de la Koln, rezultatul unei investiţii de două miliarde de dolari care ar urma să înceapă să producă autoturisme electrice la finele acestui an. Complexul industrial de la Koln este una din cele mai mari fabrici auto din Europa.
Pentru constructorii chinezi preluarea unei uzine importante de asamblare i-ar ajuta să îşi crească amprenta pe piaţa din Europa, într-un moment în care creşte cererea pentru vehicule electrice. Sursele citate de Bloomberg susţin că BYD analizează şi alte locaţii posibile pentru o uzină în Franţa şi Spania. Chiar dacă preluarea uzinei de la Saarlouis oferă avantajul apropierii de un lanţ de aprovizionare existent, BYD est conştient şi de avantajul construirii unei noi facilităţi de producţie în afara Germaniei, susţin sursele.