Piața globală a bateriilor pentru vehicule electrice (EV) continuă să fie un teren de joacă dominat de giganții chinezi. Conform celor mai recente date publicate de firma sud-coreeană de cercetare de piață SNE Research, perioada ianuarie-august 2025 reconfirmă o realitate incontestabilă: CATL și BYD dețin controlul asupra jumătății globale de baterii instalate.
În primele opt luni ale anului 2025, instalările globale de baterii EV au atins un volum impresionant de 691,3 GWh, marcând o creștere robustă de 34,9% față de aceeași perioadă a anului trecut (512,6 GWh). Iar mai mult de jumătate din această creștere spectaculoasă provine din China.
Vârful de Lance Chinez: CATL și BYD
Cei doi mari producători chinezi au instalat împreună 379,3 GWh, ceea ce reprezintă o cotă cumulată de 54,8% din piața mondială.
- CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Ltd.) rămâne liderul de neclintit. Compania a instalat un volum de 254,5 GWh, înregistrând o creștere de 31,9% de la an la an. Cu o cotă de piață de 36,8% în această perioadă, CATL este singurul furnizor de baterii la nivel global care menține o pondere de peste 30%. Totuși, se observă o ușoară ajustare a cotei, care este marginal mai mică decât în aceeași perioadă a anului 2024 (37,7%).
- BYD, deși este cunoscut mai ales ca producător auto, este și un integrator vertical major, fabricând baterii pentru propriile sale vehicule. BYD a înregistrat cea mai accelerată creștere din top, cu instalări de 124,8 GWh, însemnând un salt de 50,3% față de anul precedent. Această performanță a propulsat compania pe locul doi cu o cotă de 18,0%, în creștere semnificativă față de 16,2% în 2024, consolidându-și astfel poziția de forță pe plan mondial.
Competiția Coreeană și Japoneză Rezistă
În spatele celor doi giganți chinezi, producătorii sud-coreeni și cel japonez luptă să își mențină relevanța într-o piață din ce în ce mai dominată de prețurile și volumele chinezești:
- LG Energy Solution din Coreea de Sud a reușit să își păstreze locul trei, cu instalări de 67,4 GWh, reprezentând o creștere anuală de 13,3%. Cu toate acestea, cota sa de piață a scăzut la 9,7% (de la 11,6% în perioada similară a anului 2024), indicând presiunea intensă din partea concurenței.
- Restul topului este fragmentat, dar tot China își face simțită prezența. CALB (China) se clasează pe locul patru cu 4,6%, urmat de SK On (Coreea de Sud) cu 4,2% și Panasonic (Japonia), care ocupă locul șase cu 3,7%.
În general, clasamentul este completat tot de companii cu sediul în China și Coreea de Sud, cu Gotion High-tech, Samsung SDI, Eve Energy și Svolt Energy împărțind restul cotelor importante, toate având o pondere între 2,5% și 3,6%.
Aceste cifre evidențiază un trend clar: dominația chineză pe segmentul bateriilor, coloana vertebrală a revoluției EV, nu doar că se menține, dar se consolidează, lăsând producătorii non-chinezi să navigheze pe o piață în care presiunea asupra inovației și a costurilor devine tot mai mare.