Modelul electric Dacia Spring nu mai este disponibil în acest moment pentru comenzi, în Franța, potrivit informațiilor transmise de dealeri clienților. Motivul neoficial este introducerea noului punctaj care nu mai permite automobilelor electrice fabricate în China să primească subvenții.
Dacia a afișat pe site-ul său destinat clienților din Franța că mai oferă modelul Spring la actualele prețuri și cu subvențiile curente până la 15 decembrie 2023. În acel moment va fi publicată lista mașinilor care întrunesc punctajul minim pentru a beneficia de subvenția de la stat. Punctajul trebuie să fie de cel puțin 60 de puncte, acesta fiind calculat de Agenția de Mediu, pe baza amprentei de carbon pe întreg lanțul de producție. Datele au fost deja furnizate de constructori, astfel că, într-o lună, francezii vor ști ce mașini pot cumpăra cu reducere de la 1 ianuarie.
Conform Dacia Franța, Dacia Spring are un preț de 15.800 euro pe această piață, după aplicarea primei de casare de 2.500 de euro și a bonusului ecologic de 5000 de euro. Oferta afișată include un leasing de 79 de euro pe lună, cu trei ani de întreținere inclusă. Perioada în care mai sunt disponibile mașinile Spring, conform site-ului este 1 noiembrie – 15 decembrie.
Situația din piață este însă și mai dură, pentru că dealerii au anunțat deja clienții că nu mai sunt mașini Spring disponibile, după cum scrie presa din Franța. Cel mai probabil, comenzile au fost atât de mari, încât a fost consumată producția alocată acestei țări, astfel că nu mai este posibilă preluarea de noi comenzi. Oficial, Dacia nu a anunțat încă nimic în acest sens.
Conform legii franceze, mașinile electrice beneficiază în prezent de o subvenție de 27% din prețul de achiziție, dar nu mai mult de 5000 de euro, pentru persoanele fizice. În cazul persoanelor cu venituri mai mici de 14.089 de euro anual, bonusul se majorează cu 2000 de euro. Pentru persoanele juridice, bonusul este maxim 3000 de euro.
Dacia Spring a căzut victimă campaniei demarate de președintele Macron și guvernul său, de interzicere a vehiculelor electrice produse în China. Demersul nu a fost introdus în legislație ca atare, ci a fost îmbrăcat într-o formă care face referire la amprenta de CO2. Astfel, uzinele din China, care folosesc termocentralele pe bază de cărbune, nu vor întruni punctajul minim.
Reprezentanții Dacia au spus că „vor lucra intens” la prețul modelului Spring, pentru a putea să acopere pierderea subvenției, însă este greu de crezut că vor putea ajunge la nivelul actual, de 15.800 de euro, doar din reducerile de costuri.
Renault Group a anunțat recent că va lansa în 2026 o nouă generație a modelului Twingo electric, care ar urma să coste „sub 20.000 de euro”, adică mai puțin decât costă astăzi Spring. În plus, mașina va fi produsă în Europa, astfel că va beneficia de subvenția franceză. Tot atunci, în perioada 2026 – 2027, Dacia ar urma să lanseze o nouă generație Spring, care va utiliza aceeași platformă cu Twingo, dar ar trebui să aibă un preț cu aproximativ 3.000 de euro mai mic, pentru a nu se canibaliza și pentru a-și păstra poziția de brand accesibil.
Singura metodă prin care ar putea să reducă prețul drastic, la aproximativ 17.000 de euro, va fi reducerea capacității bateriei, până la o autonomie de aproximativ 150 km. Denis le Vot, CEO-ul Dacia, a declarat de altfel că, dacă ar lansa acum Spring din nou, nu l-ar mai echipa cu baterii atât de mari. Statisticile mărcii Dacia arată că proprietarii Spring conduc zilnic în medie circa 30 de kilometri către locul de muncă și pentru a-și duce copiii la școală.