Bosch, gigantul auto, a ajuns la mâna cipurilor și, evident, nu sunt destule! Deficitul de componente electronice a forțat compania să reducă programul de lucru (să aplice sistemul guvernamental german „Kurzarbeit”) la două uzine din Germania, Ansbach și Salzgitter, conform DPA.
- Problema e la bază: Un purtător de cuvânt Bosch a confirmat marți că lipsa de componente electronice provoacă perturbări de producție. Ei depun eforturi să onoreze comenzile, dar realitatea i-a trimis la Kurzarbeit (unde Guvernul plătește o parte din salarii ca să evite concedierile).
- Câți sunt afectați? La Salzgitter, ar putea fi incluși 300-400 din cei 1.300 de angajați, iar la Ansbach, până la 650 din cei 2.500. Aparent, și fabrica din Braga, Portugalia simte șocul, unde 2.500 din 3.500 de angajați lucrează deja redus.
Se pare că o mare parte din vină o poartă înghețarea exporturilor de componente produse în China de către Nexperia, care furniza acei semiconductori simpli, dar indispensabili pentru unitățile de control auto. Bosch e în contact strâns cu furnizorul, sperând să rezolve, dar caută și surse alternative (pentru că nu poți aștepta la nesfârșit, nu?).
Nici România nu scapă de restructurare
Deși criza cipurilor e direct legată de fabricile din Germania, Bosch avea deja planuri mari de restructurare pe fondul „transformărilor structurale majore” din industria auto globală:
- Fabrica Bosch din Jucu (Cluj) va desființa aproximativ 170 de posturi din 3.300 până la sfârșitul lui 2025. Vizați sunt șefii de schimb, șefii de linie și tehnicienii din producție.
- Motivul? Scăderea cererii (mai ales în Europa post-COVID), presiunea pe costuri și faptul că marii producători auto își proiectează din ce în ce mai mult propriile lor arhitecturi electronice.
- Planul mare: Pe lângă Jucu, Grupul Bosch a anunțat că vrea să elimine în total circa 13.000 de posturi până în 2030 la nivel global, cu accent pe Germania (aprox. 9.000 de concedieri) și pe divizia Mobility. Asta, în mare, din cauza tranziției la propulsia electrică (care înseamnă mai puține componente tradiționale) și a cererii scăzute de mașini.
Bosch, totuși, promite pachete compensatorii pentru cei afectați și încearcă să gestioneze restructurările cu „transparență și responsabilitate socială” (adică, măcar să nu se supere oamenii de tot). În paralel, lucrează la reducerea costurilor cu 2,5 miliarde de euro și se bazează pe noile tehnologii (direcție/frâne electrice) pentru a vedea luminița de la capătul tunelului.