Autoturismele cu motor diesel nu au reprezentat decât 23,2% dintre înmatriculările de automobile în Europa în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aproape 30% la începutul lui 2020, arată datele publicate vineri de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), transmite AFP.
Conform acestor date, vânzările de automobile diesel în UE au scăzut cu 20,1% în ritm anual, până la 593.559 de unităţi. În rândul pieţelor importante, vânzările de automobile diesel au scăzut cu aproape 30% în Germania şi Spania.
În România, înmatriculările de automobile diesel au înregistrat o scădere de 54,9% în ritm anual, până la 3.742 de unităţi. În UE, doar Olanda a înregistrat o scădere procentuală mai mare (60,3%) a înmatriculărilor de automobile diesel.
De asemenea, vânzările de automobile cu motor pe benzină în UE au scăzut cu 16,9% până la 1,078 milioane unităţi, ponderea acestor automobile fiind de 42,2% în primul trimestru al acestui an, faţă de 52,3% la începutul lui 2020. Şi în acest caz, scăderea înregistrată în România este mai mare decât la nivelul UE. Doar 7.727 de automobile cu motor pe benzină au fost înmatriculate în România în primul trimestru, în scădere cu 54,7% comparativ cu primul trimestru al anului trecut. O scădere procentuală mai mare (60,4%) s-a înregistrat doar în Lituania.
Datele ACEA arată că de relansarea pieţei auto au profitat în special vehiculele hibride şi cele electrice, în cazul cărora vânzările au continuat să crească în ritm susţinut. Graţie unei oferte extinse a constructorilor, vânzările de automobile hibride reprezintă în prezent 18,4% din piaţă cu 469.784 de unităţi vândute în UE în primul trimestru, o creştere de 101,6% în ritm anual. Vânzările au explodat practic în Italia (creştere de 246,8%), Franţa, Germania, Spania sau Polonia.
În România, vânzările de automobile hibride au înregistrat o creştere peste media din UE, în primul trimestru fiind înmatriculate 5.518 unităţi, în creştere cu 145,6% comparativ cu 2.247 unităţi în primul trimestru al anului trecut.
Vânzările de automobile electrice care funcţionează pe bază de baterie au reprezentat 5,7% din piaţă, cu 146.185 de unităţi înmatriculate în primul trimestru, în creştere cu 59,1% în ritm anual. În cazul acestor automobile, „cererea a fost în continuare susţinută de subvenţiile guvernamentale pentru vehiculele cu emisii reduse”, subliniază ACEA.
În România, creşterea vânzărilor de automobile electrice au înregistrat o creştere mai mică dar apropiată de media europeană, 53,1% în ritm anual, în condiţiile în care în primul trimestru au fost înmatriculate 415 astfel de automobile, faţă de 271 unităţi în primul trimestru al anului trecut.
Anterior, Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a apreciat că Uniunea Europeană ar trebui să îşi fixeze ca obiectiv instalarea unui milion de staţii publice de încărcare a automobilelor electrice în 2024, şi a trei milioane până în 2029, în ideea de a da consumatorilor încrederea necesară pentru a face trecerea la noua tehnologie. ACEA a cerut Bruxelles-ului să fixeze ţinte ambiţioase pentru fiecare ţară, în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei de puncte de încărcare a vehiculelor electrice.