Blocate de piața americană, companiile chineze de tehnologie de conducere autonomă își accelerează pătrunderea în Europa, înființând sedii, încheind acorduri de date și efectuând teste rutiere. Această mișcare stârnește îngrijorări serioase printre rivalii locali cu privire la concurență și securitatea datelor.
În China, mai mult de jumătate din mașinile vândute – inclusiv multe modele de bază – oferă acum tehnologie de conducere autonomă, uneori ca dotare standard. Beijingul își încurajează companiile să domine dezvoltarea vehiculelor autonome la nivel global, oferind în același timp un cadru de reglementare clar acasă.
Europa: Poarta de Acces a Firmelor Chineze
Directorii chinezi consideră Europa un mediu mai deschis din punct de vedere reglementar comparativ cu Statele Unite, unde există îngrijorări legate de securitatea națională și datele colectate de sistemele autonome.
„Ne concentrăm pe Europa pentru viitorul nostru global,” a declarat Dong Li, Chief Technology Officer la QCraft. Compania, care și-a anunțat planurile pentru un nou sediu în Germania la Salonul Auto de la München de luna trecută, citează „un mediu mai deschis” decât în SUA.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a cerut recent un efort continental concertat pentru dezvoltarea mașinilor cu conducere autonomă, recunoscând că acestea sunt deja o realitate în SUA și China.
Expansiunea pe Teren a Jucătorilor Cheie
- QCraft: Startup-ul din Beijing, care furnizează sisteme de asistență pentru șoferi (ADAS), lucrează cu producători auto chinezi și europeni și se așteaptă să își vândă tehnologia în Europa în termen de doi ani. Autobuzele din 26 de orașe chineze operează deja tehnologia autonomă de Nivel 4 a QCraft (capacitatea de a conduce perioade lungi fără intervenție umană).
- Deeproute.ai: O altă firmă axată pe tehnologia de Nivel 4, intenționează să construiască un centru de date european odată ce va încheia acorduri cu producători europeni și chinezi aflate în discuție.
- Momenta: Lider în dezvoltarea tehnologiei autonome, furnizând sisteme pentru Toyota și General Motors, a încheiat un parteneriat cu Uber pentru a începe testarea tehnologiei de Nivel 4 în Germania anul viitor. Momenta va furniza, de asemenea, ADAS pentru Mercedes-Benz în China, cu testări ale aceleiași tehnologii demarate și în Europa.
Alți jucători importanți chinezi, inclusiv WeRide, Baidu și Pony.ai, se extind, de asemenea, în Europa, văzând o oportunitate de a genera profituri mai mari decât pe piața chineză supraaglomerată.
Îngrijorările Rivalilor Europeni
În timp ce unii rivali europeni, precum Alex Kendall (CEO la Wayve), consideră că această concurență chineză va accelera creșterea industriei europene, alții cer măsuri de protecție.
Jim Hutchinson, CEO-ul startup-ului britanic Fusion Processing, solicită o supraveghere mai strictă și o intervenție pentru a asigura un teren de joc echitabil, invocând preocupări legate de securitatea națională și competitivitate.
Tu Le, fondatorul companiei de consultanță Sino Auto Insights, a rezumat situația: „Europa este singura piață pe care pot veni. Trebuie să acționeze.”
Această ofensivă vine în contextul în care sistemele avansate de asistență pentru șoferi, încă scumpe în Europa, sunt oferite ieftin – chiar gratuit – în China, în lupta producătorilor auto de a se diferenția. Potrivit Canalys, circa 15 milioane de mașini vândute în China anul acesta (peste 60%) vor avea tehnologie de Nivel 2.
Căutarea de Reguli Unificate în UE
Firmele europene de tehnologie autonomă testează propriile sisteme, dar majoritatea țărilor UE nu permit implementarea publică a altceva în afară de sistemele de Nivel 2, care necesită atenția constantă a șoferului.
Comisia Europeană urmărește armonizarea unui peisaj de reglementare fragmentat pentru a facilita testarea și, în cele din urmă, implementarea sistemelor mai sofisticate, recunoscând că această cursă globală se intensifică. Concurența chineză, a spus co-fondatorul Vay, Fabrizio Scelsi, va obliga „jucătorii europeni să își ascută strategiile foarte repede”.