Constructorul auto susține că bateriile EV de nouă generație vor dura mai mult decât vehiculul însuși și vor fi reinstalate în altele noi. Japonezii se laudă cu un ciclu de viață de 40 de ani.
Bateriile de nouă generație pentru vehicule electrice, dezvoltate de Toyota, ar putea îmbunătăți considerabil autonomia și vitezele de încărcare față de pachetele actuale. Se pare că gigantul auto lucrează la celule care pot dura patru decenii și pot fi reutilizate de mai multe ori în această perioadă. Compania afirmă că îmbătrânirea se va produce cu o degradare minimă a energiei.
A scrie despre bateriile solid-state este ca și cum ai aștepta un tren care este mereu la cinci minute distanță, dar nu ajunge niciodată. Constructorii auto au dezvoltat aceste baterii, considerate „sfântul graal”, de ani de zile, dar încă nu am văzut o aplicație reală, pe piața de masă.
Cu toate acestea, afirmațiile îndrăznețe continuă să apară mult mai repede decât tehnologia în sine. Dar ceea ce intenționează producătorii să facă cu această tehnologie poate vorbi de la sine. La recent încheiatul Japan Mobility Show, Toyota a declarat că bateriile sale solid-state sunt proiectate să dureze 40 de ani.
Dacă acest lucru este adevărat, ar reprezenta aproximativ 2,7 ori vârsta medie a unui vehicul de pasageri în SUA, în 2025, care este acum de 14,5 ani, conform Biroului de Statistică a Transporturilor.
Keiji Kaita, președintele Centrului de Dezvoltare Avansată pentru Inginerie Neutră Carbon al Toyota, a explicat aceste obiective pentru publicația australiană Car Expert.
„Bateria cu litiu existentă pe care o facem acum, în utilizare tipică, ținta noastră este poate 10 ani, 90% capacitate”, a spus Kaita. „Aceasta [bateria solid-state – SSB] este poate 40 de ani, 90% capacitate — acesta este potențialul pe care îl vizăm.” Dacă ceea ce spune Toyota este adevărat, ar putea schimba radical modul în care sunt fabricate și utilizate bateriile în vehicule.
Kaita a declarat pentru publicație că, deși costul inițial al acestor baterii ar putea fi mai mare, în timp, acestea ar recupera diferența prin longevitate. „Deci, inițial, într-adevăr, prețul este mult mai mare — dar treptat se va apropia de altele — dar am dori să folosim caracteristicile de durată lungă, super-lungă [de viață]”, a spus el.
Constructorii auto și experții în baterii au declarat de mult timp că bateriile solid-state pot oferi o autonomie mai mare, pot reduce semnificativ greutatea pachetului și pot îmbunătăți profilul de siguranță al celulelor, ceea ce înseamnă că riscul de incendiu ar putea fi mai mic. Teoretic, aceste baterii vor fi, de asemenea, mai rapide la încărcare și mai durabile.
Producătorii de baterii spun, de asemenea, că aceste noi pachete vor dura mult mai mult, Toyota susținând că bateria sa solid-state de 40 de ani va reține 90% din capacitatea sa originală la sfârșitul acestui interval. În prezent, constructorii auto oferă de obicei garanții de opt ani pentru pachetele lor de înaltă tensiune. Tesla a declarat anterior că, în medie, bateriile sale litiu-ion pot dura 320.000 km (200.000 de mile) cu o reținere a capacității de aproximativ 90%.
Cu toate acestea, companiile de baterii au estimări diferite cu privire la durata lor de viață, deși pare să existe un anumit consens că bateriile solid-state pot gestiona un număr mult mai mare de cicluri de încărcare-descărcare.
Solid Power, cu sediul în Colorado, care colaborează cu BMW pentru a dezvolta tehnologia solid-state, spune că bateriile sale experimentale solid-state pot dura peste 1.000 de cicluri de încărcare. Un studiu al Universității Harvard a declarat că a dezvoltat o baterie care a reținut 80% din capacitatea sa originală după 6.000 de cicluri. Samsung SDI nu a oferit o estimare bazată pe cicluri de încărcare și descărcare, dar a declarat că bateriile sale solid-state vor fi proiectate să dureze 20 de ani.
Beneficiile potențiale ar putea fi mai puține înlocuiri, costuri mai mici pe durata de viață a unui vehicul și o reducere semnificativă a impactului asupra mediului din producția de baterii — mai puține baterii înseamnă mai puțină minerit intens și, de asemenea, mai puține deșeuri pe termen lung.
Pentru a-și materializa visurile solid-state, compania a încheiat acorduri cu furnizorul de electroliți Idemitsu Kosan și cu furnizorul de materiale catodice Sumitomo Metal Mining. Acesta din urmă a declarat că va prioritiza furnizarea către Toyota, urmată de alți clienți.
Am auzit, de asemenea, relatări contradictorii despre unde va implementa Toyota pentru prima dată bateriile solid-state. Gill Pratt, omul de știință șef al Toyota și șeful Institutului de Cercetare Toyota, a declarat anterior că prima aplicație ar putea fi pe un hibrid Toyota. Dar la Japan Mobility Show 2025, compania a indicat o aplicație „de mare putere, compactă și cu autonomie mare”. Astfel, versiunea de producție a acestui Lexus Electrified Sport Concept, un potențial succesor al LFA, ar putea fi o aplicație logică.
Sau, cine știe, atât un hibrid, cât și o mașină sport ar putea primi aceste baterii cam în același interval de timp 2027-2028. Oricum ar fi, Toyota promite baterii solid-state de mult timp — dar dacă va reuși în sfârșit să își îndeplinească aceste afirmații ambițioase, piața EV-urilor ar putea fi pregătită pentru o resetare majoră.