Omul care a condus strategia Chinei pentru dezvoltarea maşinilor electrice a declarat miercuri că investiţiile chineze în industria europeană a vehiculelor electrice ar putea fi o cale de urmat pentru ambele părţi, pe fondul tensiunilor comerciale, transmite CNBC.
Cred că guvernele [Chinei şi Uniunii Europene] se gândesc acum la modul în care, prin negocieri, pot combina investiţiile cu comerţul cu mărfuri”, a declarat Wan Gang, acum preşedinte al Asociaţiei Chinei pentru Ştiinţă şi Tehnologie.
Wan a vorbit printr-o traducere oficială în engleză în timpul unui stream live al unui panel la întâlnirea ”Summer Davos” a Forumului Economic Mondial din Dalian, China.
Purtătorii de cuvânt ai Ministerului de Externe al Chinei şi ai Comisiei Europene nu au fost disponibili imediat când au fost contactaţi de CNBC.
Ministerul Comerţului din China a declarat în weekend că lansează consultări cu UE în legătură cu ancheta blocului cu privire la rolul subvenţiilor pentru maşinile electrice chinezeşti.
UE a declarat la începutul acestei luni că va majora tarifele la importurile de vehicule.
”Chiar dacă nu exportăm un număr mare de vehicule electrice, poate că companiile chineze pot încerca să investească în Europa”, a spus Wan, menţionând că o astfel de finanţare ar putea crea locuri de muncă locale.
Wan a devenit ministrul ştiinţei şi tehnologiei al Chinei în jurul anului 2007 şi este cunoscut pentru că a condus impulsul timpuriu al ţării către maşinile electrice.
El a spus că, atunci când China s-a alăturat Organizaţiei Mondiale a Comerţului în 2001, a lucrat deja în Germania de aproximativ 15 ani, inclusiv la Audi – şi a trecut prin mai multe perioade de volatilitate a preţului petrolului.
Wan a adăugat că 2001 a fost şi anul în care guvernul chinez şi-a stabilit obiectivul de a dezvolta o ”societate moderat prosperă”, ceea ce ar însemna că fiecare familie va avea în curând propria maşină.
Dar vehiculele alimentate cu combustibil ar pune presiune asupra Beijingului pentru a asigura o aprovizionare stabilă cu benzină pentru consumatori, în timp ce poluarea ar creşte, estima Wan la acea vreme. El a susţinut că China nu se gândea să concureze cu nimeni atunci când îşi dezvolta strategia pentru maşini electrice, ci mai degrabă să ia în considerare propria supravieţuire.
SUA au crescut anul acesta tarifele la importurile de maşini electrice din China, pe fondul criticilor tot mai mari asupra modului în care politica Beijingului a favorizat prea mult producătorii autohtoni în detrimentul companiilor străine.
Wan a spus că China i-a cerut să se întoarcă din Germania şi să înceapă să cerceteze maşinile electrice în urmă cu mai bine de 20 de ani. În jurul anului 2010, el a spus că oraşele chineze se confruntau cu probleme extreme de poluare a aerului, ceea ce a stimulat un efort local de a trece la electricitate, începând cu autobuzele şi taxiurile.
Anul acesta, vehiculele cu energie nouă – o categorie care include maşinile cu baterii şi hibride – au ajuns la mai mult de o treime din noile maşini de pasageri vândute în China, potrivit datelor asociaţiei locale de pasageri.
Cu toate acestea, Wan a spus că producătorii de maşini electrice trebuie încă să facă mai mult pentru a reduce anxietatea şoferilor – cum ar fi să permită vehiculelor să ştie când şi unde să fie încărcate automat – şi să îmbunătăţească siguranţa pe drum prin tehnologia de asistenţă a şoferului.
El a spus că dezvoltarea maşinilor electrice este ”o tendinţă ireversibilă” pentru lume, menţionând că ”trebuie să fim pe deplin hotărâţi să mergem mai departe în ciuda vicisitudinilor”.