Vanzarile de autovehicule in Romania au crescut, in 2018, cu circa 20%, fata de anul anterior, pana la 187.276 de unitati, dintre acestea 158.268 de unitati fiind autoturisme, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA), publicate în această săptămână.
Analiza de specialitate releva ca, in 2018, piata auto din Romania a inregistrat cel mai mare volum anual al vanzarilor de automobile din ultimii 10 ani, dar mult sub cel inregistrat inainte de criza economica din anul 2009.
La nivel national, in continuare, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 60% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in anul 2018.
“Este, insa, de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de persoanele fizice in 2018 (63.378 unitati) este cu circa 44,4% mai mare decat cel aferent anului anterior (43.884 unitati in 2017)”, se noteaza in raportul APIA.
Potrivit APIA, in ceea ce priveste categoria autoturismelor rulate, volumul acestora s-a diminuat anul trecut cu 9,1% fata de 2017, ajungand la 473.616 de unitati.
Datele centralizate de asociatia de profil arata ca, in 2018, au fost livrate 187.276 unitati, in crestere cu 19,6%, comparativ cu anul 2017, iar dintre acestea 158.268 au fost autoturisme, echivalentul unui salt de 21,4% fata de anul anterior, si 29.008 autovehicule comerciale (+11,1%).
Topul pe marci (autoturisme plus autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 54.593 unitati, urmata de Volkswagen (16.459), Renault (14.853), Ford (13.957) si Skoda (13.185).
In cazul autoturismelor, ierarhia este condusa tot de Dacia, cu 51.242 unitati (32,4% cota de piata, pe un volum in crestere cu 29,4% fata de anul 2017), urmata de Volkswagen cu (14.601 unitati si 9,2% cota de piata), Skoda (13.185 unitati, 8,3% din total piata), Renault (12.523 unitati, 7,9% din total piata) si Ford (9.503 unitati si 6% cota de piata).
De asemenea, pe modele, la finalul anului 2018, Dacia Logan continua sa inregistreze cel mai mare volum de vanzari, respectiv 21.154 unitati, urmata de Dacia Duster, cu 12.938 unitati, Dacia Sandero (10.218), Skoda Octavia (5.466) si Renault Clio (5.394).
Pe de alta parte, autoturismele ‘verzi’ (electrice si hibride) au ajuns, in 2018, la o pondere de 2,9% din total, superioara celei din anul 2017 (de 2,1%). Cresterea inregistrata, anul trecut, pe segmentul celor autoturismelor electrice (integral electrice si cele plug-in) este de 92%, respectiv 987 de unitati fata de 514 unitati, in 2017.
In acelasi timp, pe segmentul hibride se consemneaza un salt de 59,8%, de la 2.244 de unitati, in 2017, la 3.585, in 2018.
In functie de culoarea preferata, alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand, pe ansamblul celor 12 luni din 2018, o pondere de 28,9%, respectiv 23,2% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru, cu 17,4%, si negru – cu 9,4%.
Raportat la tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: Romania – cu o pondere de 31,7%, Germania (18,6%), Cehia (10,3%), Turcia (8,7%) si Spania (7,6%). In acest context, datele oficiale arata ca autoturismele din productia autohtona au inregistrat, in anul 2018, o crestere de 37,1%, comparativ cu anul precedent, in timp ce autoturismele din import au consemnat o crestere de 15,2%.