Jurnaliștii Reuters scriu că într-un videoclip intern destinat angajaților, Luca de Meo a menționat că Renault va face din securitatea angajaților o prioritate pe măsură ce caută soluții pentru operațiunile sale din Rusia. Directorul executiv al grupului Renault, din care face parte și Dacia, Luca de Meo, a avertizat că suspendarea activităților din Rusia creează o „situație foarte complexă” pentru companie.
Directorul executiv al grupului din care face parte și Dacia a explicat că retragerea din Rusia creează o „situație foarte complexă” pentru companie.
Așa cum ați aflat deja, grupul Renault a anunțat miercuri seara că suspendă activitățile de la uzina din Moscova, și evaluează opțiunile posibile pentru AvtoVAZ, companie rusă care produce automobilele Lada la care Renault este acționar majoritar.
În plus, „la momentul anunțării rezultatelor financiare pentru primul semestru din 2022 va fi înregistrată o taxă de ajustare corespunzătoare valorii bunurilor imobilizate consolidate ale grupului în Rusia. La 31 decembrie 2021, acestea se ridicau la 2,195 miliarde de euro”.
Problemele întâmpinate de Renault odată cu anunțul privind suspendarea activităților din Rusia se manifestă pe fondul încercării grupului de a pune în aplicare planul de redresare Renaulution. Aflat abia într-un stadiu incipient acesta a dus deja la obținerea primului profit net din ultimii doi ani.
În plus, acest plan prevedea gruparea mărcilor Dacia și Lada într-un singur centru de profit. Mai exact, planul Renaulution prevedea un model de business comun, care să țintească un aspect „cool” în cazul mărcii românești și unul „dur” pentru cea rusească.
Mai important, cele două mărci ar fi trebuit să reducă numărul de platforme tehnice utilizate de la 4 la una singură, comună, și tipurile de caroserie de la 18 la doar 11. Astfel, în loc să existe o producție de 0,3 milioane de unități / platformă se va ajunge la 1,1 milioane / platformă.
Unitatea de business Dacia – Lada avea în plan lansarea a 7 noi modele până în 2025, dintre care două în segmentul compact, ambele mărci readucând în actualitate „modelele iconice”. De asemenea, Dacia avea ca sarcină să împrumute mărcii Lada tehnologia sa GPL, în timp ce marca românească primea de la Renault tehnologia hibridă E-Tech.
Toate aceste planuri au intrat în impas odată cu războiul din Ucraina, iar marca Dacia va avea de suferit la fel ca întreg grupul Renault.
Trebuie avut în vedere faptul că gama de produse din Rusia are la bază și modele ale producătorului român și că o parte – tot mai mică, e drept – dintre componentele mașinilor asamblate acolo sunt produse în România.
Totuși, în ciuda evidentelor implicații ale deciziei Renault de a suspenda activitatea din Rusia, Reuters scrie că „o sursă apropiată Renault a declarat că Dacia va rămâne profitabilă chiar și fără economiile generate de colaborarea strânsă cu Lada”.
Din nefericire, în ciuda încercărilor repetate de a afla de la oficialii grupului Renault ce efecte ar putea avea noua stare de fapt asupra Dacia, răspunsurile au întârziat să apară.