În 1968, la 20 august, pe poarta uzinei de la Colibaşi ieşea primul autoturism românesc, Dacia 1100, un eveniment naţional bine gândit, aşteptat cu sufletul la gură şi un pas uriaş pentru industria României, într-un context în care la noi gradul de motorizare era neglijabil. Acum Automobile Dacia S.A. este cel mai mare producător român de automobile, care din septembrie 1999 aparține grupului francez Renault.
Pentru a reduce timpul între proiectare și lansarea în producția de serie a unui autoturism, autoritățile române au considerat necesară producerea unui autoturism sub licență obținută de la un producător străin. Se dorea o licență pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.000 și 1.300 cm3 și să se producă între 40.000 și 50.000 automobile pe an. La licitație au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și Austin.[necesită citare] De asemenea, s-au testat următoarele modele: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300, Austin Mini Morris.[necesită citare] Însă, după vizita istorică a președintelui francez Charles de Gaulle în România din 1966, s-a luat decizia la nivel de partid ca în uzina Dacia să producă autoturisme sub licență Renault.
„Când dictatorul român Nicoale Ceaușescu a decis, la mijlocul anilor ’60, că își dorește că țara să aibă o industrie auto, m-a ales pe mine pentru a demara proiectul. În țara orbilor, chiorul este împărat. Nu știam nimic despre fabricarea mașinilor, dar în aceeași situație erau și toți oamenii de încredere ai lui Ceaușescu. Totuși, tatăl meu a fost aproape toată viața șeful departamentului de servicii General Motors
afiliat Bucureștiului”, își începe povestea Mihai Pacepa, care era în acel moment șeful programului român de spionaj industrial.
Cum a început colaborarea între Renault și Dacia?
„Ceaușescu m-a desemnat pe mine să mediez cumpărarea unei licențe minime pentru o mașină de mici dimensiuni, de la un producător auto important din Vest, iar apoi urmă să furăm tot ce mai era nevoie pentru a începe construcția primei mașini românești”, susține Pacepa. Ceaușescu ar fi ales Renault, pentru că era deținută de guvernul francez, iar companiile private erau privite cu neîncredere de toți conducătorii țărilor din fostul bloc sovietic.
„Așa ne-am trezit cu o licență pentru învechitul Renault 12, a cărui producție urmă să fie oprită în Franța. Era cea mai ieftină variantă”, explică fostul șef al spionajului românesc.
„E suficient de bună pentru idioți”, și-a motivat Ceaușescu alegerea, după care a botezat mașină cu numele ‘Dacia’, pentru a comemora istoria de 2.000 de ani a României”, continuă dezvăluirile Mihai Pacepa. Potrivit acestuia, în momentul în care Ceaușescu a văzut prima mașină Dacia fabricată în România, a exclamat: „Prea luxoasă pentru idioți!”. Imediat, s-a renunțat la radio, oglindă laterală din dreaptă și la încălzirea scaunelor din spate. Așa s-a ajuns, potrivit lui Pacepa, „la un model cu mai puține dotări că Renault 12, care oricum nu avea prea multe dotări”.După ce și „alte luxuri inutile” au fost eliminate de către birocrați, Ceaușescu s-a declarat mulțumit de variantă finală: „Perfectă pentru idioți!”. Pacepa povestește că mașină a avut totuși succes în rândul românilor, pentru că aceștia nu mai deținuseră un alt autoturism anterior. Pentru piață vestică, Dacia era însă un coșmar.
Fiindcă Ceaușescu voia să vadă mașini de producție românească în toate țările lumii, lui Pacepa i s-ar fi cerut să mai cumpere o licență auto de la o companie vestică, pentru a concepe o mașină destinată exportului. „Numele noii mașini a fost Oltcit, o combinație între ‘Oltenia”-provincia de unde Ceaușescu era originar și ‘Citroen’, care deținea 49% dintre acțiuni”, își reamintește Mihai Pacepa.
Dacia a început să colaboreze cu Renault încă din anul 1966, iar fabrică principală a luat ființă în 1 iunie 1968 la Colibași, astăzi cu numele de Mioveni.
- 1968-1971 s-a construit Renault 8 (Dacia 1100) și putine 1100S pentru politie și raliu, construindu-se 37.000, între timp Dacia a achiziționat piese pentru Renault 12;
- 1969 23 august, prima Dacia 1300, care a fost lansată în același timp la Paris și București;
- s-au mai construit 1300L (lux), 1301Super lux, doar pentru „conducerea țării” ;
- 1973 Dacia 1300 Break, 1300F fără scaune în spate, 1300S ambulanță;
- 1975 Dacia 1302 Pick-Up cu 1.500 exemplare cele mai multe fiind exportate către Algeria;
- s-a mai produs D6, CKD o versiune a Renault Estafette van, T.V. van produs în număr limitat;
- 1980, Renault 20 a fost ansamblat ca și Dacia 2000, fiind foarte exclusivistă, a fost construită pentru nomenclatură, în serie limitată, avand doar 2 culori: negru și albastru inchis fiind rezervata doar pentru „elita vremii”;
- 1978 licența Renault a expirat, astfel Dacia 1300 a fost făcută complet de români
- 1979 la Bucuresti a fost prezentata 1310 restilizată, cu faruri dreptunghiulare în fata, lămpi mai mari în spate, interior modificat, bare modificate; modificari inspirate de la Renault 12 din 1975
- 1981 toamna a fost lansată Dacia 1310; iar în UK cu numele de Dacia Denem, modelul de top avea inclus roți de aliaj, geamuri electrice și cutie de viteze în 5 trepte. Sloganul mașinii: „The Very acceptable Dacia Denem”, totuși mașina nu a avut succes la vânzari, britanicii preferând modelele japoneze, coreene și din Malaysia. Vânzarea pick-ului sub numele de Shifter și Aro 10 cu numele Dacia Duster au continuat până în 1990, Denem fiind oprita in 1984.
- În aceeasi perioadă a fost lansată și Dacia 1310 Sport și un prototip coupe: Dacia Brașovia, fiind modificată la Service-ul din Brasov.
- 1983 a fost lansata pe piață Dacia 1410 Sport în două portiere, folosită și la raliuri, cu un motor modificat de Nicu Grigoraș de pe modelele Renault;
- În anii 1980 au mai fost construite câteva prototipuri tinute sub secret: 500cc Mini Dacia, 1310 Limousine;
- 1983 după căderea modelului 1302, s-a construit 1304 Pick-up, 1305 Drop-side care au stat în producție până în 2006; 1410 și 1210 cu variante de motoare mari și respectiv economic, modelul din urmă fabricat până în 1992;
- 1985 s-a lansat 1320 CN1 cu hatchback-ul bazat pe modelul 1310, cunoscută și sub numele de MLS, sau bord de CN1; Dacia 1320 fiind cea mai scumpă a fost folosită foarte mult ca Taxi până în 1990;
- 1989 un prototip cu față de 1320 și un spate nou;
- 1990 a fost lansată Dacia 1325 Liberta, după revoluție cuvântul Libertate era la modă. Din păcate modelul nu a fost foarte reușit și a fost produs doar până în 1996,
- 1992 ultimul model cu faruri dreptunghiulare; a intrat pe piață modelul 1307 double cabbed pick-up și modelul 1309 vândut foarte bine în China având și câteva prototipuri: 1610 diesel produse de Volkswagen cu 150 modele vândute; Dacia Star cu geamuri laterale curbate; 1308 Jumbo camper-van și câteva încercări de a modifică botul mașinii 1310 de a semene cu Nissan Primera;
- mașinile dintre anii 1992 și 1994 au fost niste curiozități, eforturile fiind făcute în a încerca să se modernizeze gama de modele;
- 1994 facelift cunoscut sub numele de CN2, bare orizontale, faruri noi, bare noi;
- 1995 CN3 a fost lansat pe piata Europeană;
- 1996 CN3 pe piața din America Latina, diferențele fiind la grila radiatorului;
- 1995 s-a lansat Dacia Nova; astfel mici modificări s-au mai făcut la 1310; lucrul la Dacia Nova a început încă din 1982. Atunci au apărut zvonuri că ar fi o versiune de-a lui Renault 9 sau Peugeot 309, dar incorecte. Dacia Nova are un design românesc 100%.
- 1998 s-au făcut ultimile modificări la Dacia 1310 cunoscuta sub numele de CN4; faceliftul a primit popular numele de „Zâmbetul lui Iliescu”.
- 2000 a scos pe piață un ultim model Dacia Dedicatie, acest model avea în dotare: roți de aliaj, geamuri electrice, servo direcție, bare în culoarea caroseriei, finisaje mai bune, modelul având două variante de culori: gri. A apărut în două variante: berlină și break.
- 2004 iulie 21, ultima Dacie 1310 a ieșit pe porțile de la Mioveni; la împlinirea a 35 de ani de existență în poducție; iar ultima mașină cu numărul 1.979.970 a fost reținută la Muzeul Dacia;
- 2006 decembrie 8, vehiculele utilitare au suferit acceasi soartă;
- 2003 o versiune nouă a înlocuit Super Nova și anume Dacia Solenza; având un interior nou, opțiunea pentru airbag. Producția a încetat în 2005;
- 2004 august a adus parteneriatul cu Renault și introducerea pe piață a Dacia Logan. Acum, Dacia are o gamă completă de modele pe care le comercializează pe toate piețele din Europa, dar și pe alte continente.