Asociația Constructorilor Europeni de Automobile, prin președintele în exercițiu, Luca de Meo, care conduce și Renault Group, a transmis o scrisoare deschisă politicienilor europeni, adresând în același timp un mesaj jurnaliștilor pentru a cere susținerea industriei auto în fața concurenței din SUA și China, în mod special.
„Industria noastră a avut avantaje competitive de-a lungul lanțului de valori al vehiculelor cu motoare cu combustie. Nu mai este însă cazul cu vehiculele electrice, cel puțin pe termen scurt. Concurenții noștri au multe cărți în mână pe care noi nu le avem, în special pe fluxul furnizorilor de vehicule cu baterii electrice. Peste toate acestea, susținerea de la autoritățile naționale și locale a fost masivă și crește în China și SUA”, a transmis Luca de Meo, într-un mesaj care încheie un lung șir de avertizări venite din partea industriei auto referitoare atât la concurența puternică pe care o fac producătorii chinezi pe segmentul de mașini electrice, cât și cea din partea SUA, care subvenționează puternic industria locală. Scrisoarea lui Luca de Meo este adresată președintei Comisiei Europene, președintelui Parlamentului European și ambasadorilor și face apel la „o abordare strategică, o viziune deschisă, la timp și, peste toate, la oportunitatea de a fi parteneri și de a aduce vocea industriei auto în dezbatere”.
„Prin Inflation Reduction ACT (IRA), vedem SUA că stimulează industria lor pentru tranziția verde, în timp ce abordarea din Europa este să reglementeze industria, adesea într-un mod nesincronizat”, mai susține De Meo. Șeful ACEA face referire explicit la propunerea pentru normele de emisii Euro 7, care „impune constrângeri nerealiste și încetinește decarbonizarea”. Din acest motiv, Luca de Meo crede că investițiile uriașe necesare Euro 7 ar putea fi îndreptate către electrificare, pentru a face mașinile electrice mai accesibile și pentru a dezvolta noi tehnologii cu emisii zero.
ACEA este de părere că Green Deal Industry Plan ar putea să fie un răspuns la IRA, dacă va fi pus în practică rapid. În același timp, asociația estimează că anul 2023 ar putea să fie „startul procesului de recuperare”. Secretarul General ACEA, Sigrid de Vries, susține că anul acesta ar putea fi vândute 9,8 milioane de vehicule noi, cu 5% mai multe decât în 2022.