Producătorul chinez de vehicule electrice Xpeng și-a dezvăluit ambițiile majore pentru Europa. Deși a demarat deja producția sub contract în fabrica Magna Steyr din Austria, compania consideră că această soluție nu este suficientă pentru a satisface cererea europeană și plănuiește să construiască cel puțin o uzină proprie pe continent.
Brian Gu, vicepreședintele Xpeng, a confirmat pentru prima dată că producția a două modele electrice a început în unitatea de la Graz, operată de Magna Steyr. Această mișcare marchează un pas important, deși era deja anticipat că asamblarea va începe în cursul acestei toamne.
Producție prin Kituri și Creștere pe Piața Europeană
În prezent, uzina Magna Steyr asamblează două SUV-uri integral electrice – Xpeng G6 și Xpeng G9 – folosind kituri de piese expediate din China. Aceste două modele sunt primele lansate oficial pe piața europeană.
Deși volumele de vânzări pe piața europeană sunt încă reduse în comparație cu giganții chinezi precum BYD sau SAIC, tendința de creștere este evidentă:
- Xpeng G6 (lansat la sfârșitul anului 2024): 8.600 de unități vândute.
- Xpeng G9 (lansat acum doi ani): 3.500 de unități vândute.
În total, Xpeng a vândut aproximativ 12.500 de mașini electrice în Europa în acest an, incluzând și modelul P7.
Ambiții Globale vs. Realitate Locală
La nivel global, Xpeng a înregistrat un succes răsunător, depășindu-și toate recordurile cu un volum de 313.000 de vehicule vândute în primele trei trimestre ale anului. Cu toate acestea, exporturile, în marea lor majoritate către Europa, reprezintă deocamdată sub 10% din producția totală.
Vicepreședintele Brian Gu a subliniat că producția sub contract, deși utilă ca punct de plecare, nu este o strategie pe termen lung: fabrica austriacă nu va putea face față cererii anticipate pentru mașinile mărcii pe piața europeană.
Parteneriatul Strategic cu Volkswagen
Planurile de expansiune ale Xpeng vin la doi ani după ce gigantul german Volkswagen a investit 700 de milioane de euro pentru a achiziționa o cotă de 5% din acțiunile companiei.
Parteneriatul se dovedește a fi mutual avantajos, deoarece Volkswagen utilizează acum platformele tehnologice Xpeng pentru a dezvolta propriile sale modele destinate pieței chineze, consolidând și mai mult credibilitatea tehnologică a tinerei companii fondate în 2014.
Prin angajamentul de a construi o fabrică proprie, Xpeng își semnalează intenția de a deveni un jucător industrial major și de a concura direct pe piața europeană.