În timp ce vânzările de vehicule electrice și hibride plug-in au suferit în America de Nord, se așteaptă ca acestea să rămână puternice în China și Europa pentru restul anului.
În octombrie, au fost vândute la nivel global aproximativ 1,9 milioane de vehicule plug-in. Dintre acestea, 1,3 milioane au fost vehicule complet electrice livrate luna trecută.
Vânzările de EV-uri în Europa au urcat cu 36% la 372.786 de unități în octombrie.
Deși pierderea creditului fiscal federal pentru EV-uri în Statele Unite a încurcat serios cifrele de vânzări în octombrie, imaginea globală a prezentat o poveste mai optimistă. Datele noi arată că vânzările la nivel mondial de vehicule electrice cu baterie (BEV) și hibride plug-in (PHEV) au crescut cu 23%, susținute de o creștere a cererii în Europa și China.
Conform datelor furnizate de Rho Motion, luna trecută au fost vândute la nivel global aproximativ 1,9 milioane de vehicule electrice și hibride plug-in, o creștere de 23% față de octombrie 2024. Cifra a fost totuși ușor mai mică decât cele 2,1 milioane de autoturisme plug-in și vehicule utilitare ușoare vândute în septembrie.
În mod deloc surprinzător, datele Rho Motion arată că China continuă să conducă detașat, cu un total de 1,3 milioane de EV-uri și PHEV-uri vândute luna trecută, marcând o creștere de 6% față de aceeași lună a anului trecut.
Vânzări EV (IAN-OCT 2025) vs. 2024
| Regiune | Total (ian.-oct.) | Creștere față de anul trecut |
| Global | 16,5 milioane | +23% |
| China | 10,3 milioane | +22% |
| Europa | 3,4 milioane | +32% |
| America de Nord | 1,6 milioane | +4% |
| Restul Lumii | 1,3 milioane | +48% |
În Europa, livrările din octombrie au crescut cu 36% față de anul trecut, ajungând la 372.786 de unități. Această creștere include o majorare de 32% pentru BEV-uri și o urcare și mai abruptă, de 47%, pentru PHEV-uri. Deși totalul a fost mai mic decât cele 427.000 de vehicule înmatriculate în septembrie, creșterea EV de la începutul anului în Europa rămâne la 32%.
Vânzările de EV-uri în Germania au crescut cu 45% de la începutul anului, în timp ce Marea Britanie a înregistrat o creștere de 31%. Franța, însă, rămâne ușor pe minus, la -2%. Spania și-a mai mult decât dublat totalul, iar Italia a egalat ritmul Germaniei cu o creștere de 45% de la începutul anului.
Dincolo de aceste regiuni, vânzările de EV și PHEV în restul lumii au crescut cu 37%, ajungând la 141.368 de unități. Contrastul cu America de Nord este, însă, extrem de accentuat.
Ce S-a Întâmplat în America de Nord?
După ce administrația Trump a anulat creditul fiscal pentru vehicule electrice (în valoare de până la 7.500 de dolari pentru vehiculele nou-achiziționate sau închiriate), vânzările în America de Nord s-au prăbușit cu 41%, ajungând la 100.370 de unități. Această scădere vine după maxime record înregistrate în august și septembrie, când cumpărătorii s-au grăbit să își asigure stimulentele înainte de data limită de 30 septembrie 2025.
Comparațiile lună la lună arată cât de abruptă a fost această cădere. Vânzările de BEV-uri ale Ford au scăzut cu 60% (Mach-E, F-150 Lightning, E-Transit), cele ale Hyundai au plonjat cu 77% (modelele Ioniq), ale Kia au scăzut cu 77% (EV6, EV9), cele ale Honda au coborât cu 83% (Prologue), iar cele ale Subaru aproape că au dispărut, scăzând cu 97% (Solterra). Fiecare marcă a înregistrat, de asemenea, scăderi comparativ cu anul precedent.
În Canada, Rho Motion afirmă că vânzările de EV-uri au rămas lente pe tot parcursul anului 2025, fiind afectate de reducerea stimulentelor de achiziție și de decizia guvernului din septembrie de a suspenda mandatul EV pentru 2026.
Perspectiva Pieței
Charles Lester, manager de date la Rho Motion, se așteaptă ca piețele europeană și chineză să rămână puternice până la sfârșitul anului: „În Europa, cifra generală de creștere de la începutul anului rămâne relativ ridicată și ne așteptăm la vânzări puternice spre sfârșitul anului”, a declarat el pentru Reuters.
Acesta a adăugat că piața chineză ar trebui să rămână robustă pe parcursul lunilor noiembrie și decembrie, ajutată de un efect de „tragere în față” (anticipare) pe măsură ce țara trece de la o scutire integrală la o scutire de 50% a taxei de achiziție pentru vehiculele noi pe energie.