Producția de baterii depășește cererea, ceea ce înseamnă că prețurile vor continua să scadă. Ce se va întâmpla dacă va scădea cererea pentru mașini electrice? Unii dintre producători deja se orientează pe soluții de stocare pentru centrele de date IA.
Boom-ul global al bateriilor este la cote maxime. Producția de baterii pentru vehicule electrice (VE) și pentru stocarea energiei a crescut atât de mult încât oferta o depășește pe cerere de trei ori. Producătorii chinezi sunt principalii responsabili pentru această supracapacitate și nu par să încetinească, chiar dacă cererea globală stagnează.
În urmă cu aproximativ cinci ani, conceptul de „prea multe baterii” era inexistent. Acum, capacitatea globală de producție de baterii este complet dezechilibrată față de cerere. Producătorii chinezi joacă un rol major, dar la fel de importantă este și încetinirea deliberată a vânzărilor de VE în America de Nord, după ce politicile favorabile au fost eliminate.
Iată câteva cifre elocvente: capacitatea globală de producție de baterii pentru VE este estimată să atingă 3.930 de gigawați-oră (GWh) în acest an, în timp ce cererea prognozată este de doar 1.161 GWh, conform datelor S&P Mobility, citate de Nikkei. Iar această cifră nu include uzinele chineze aflate în construcție, a căror capacitate rămâne secretă.
Creșterea producției este condusă de Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), cel mai mare producător de baterii din lume, urmat de BYD, cel mai mare producător de VE și hibride plug-in, potrivit cercetării SNE din Coreea de Sud. Jucătorii japonezi și coreeni, care odinioară dominau producția de celule litiu-ion, își pierd cota de piață globală.
Cum este construită o baterie și cum influențează acest lucru piața?
O baterie de VE este formată din anozii, catozi, separatoare și electroliți. Fiecare dintre aceste componente necesită furnizori și facilități de producție dedicate. O mare parte din recenta creștere a capacității vine din extinderea producției acestor materiale. Unii giganți, precum CATL, BYD și LG Energy Solution, se integrează vertical pentru a produce mai multe componente intern. Însă majoritatea se bazează încă pe furnizori specializați pentru fiecare material.
Datorită supracapacității, producătorii de baterii amână sau anulează proiecte. Panasonic nu va atinge producția maximă la noua sa uzină din Kansas până în 2027, a raportat Nikkei. Cererea mai mică din partea Tesla, principalul client al Panasonic, este unul dintre motive. Deși versiunile reîmprospătate ale modelului Y au inundat străzile din New York – le văd peste tot în fiecare zi – vânzările la nivel național au fost lente până acum în acest an. De asemenea, LG Energy Solution (LGES) a încetinit anul trecut construcția uzinei sale de baterii din Michigan.
Pe termen lung, însă, supracapacitatea ar putea sufoca extracția de materii prime, încetinind lanțul de aprovizionare exact în momentul în care se preconizează că cererea pentru VE va crește din nou după 2030.