Jaguar Land Rover încetează producția propriilor mașini în China pentru a adopta rebranduri chinezești. Numele Freelander va reveni ca un nou brand axat pe China, cu ajutorul Chery.
Grupul Jaguar-Land Rover (JLR) aruncă prosopul în China, renunțând la propriile modele și optând pentru rebranduirea platformelor fabricate în China începând cu 2026. Această mișcare vine după ce asocierea sa în participațiune cu Chery a pierdut 18,7 milioane de dolari în ultimul an fiscal. În ceea ce privește Jaguar, producția modelelor XE, XF și E-Pace, care sunt fabricate în prezent într-o fabrică deținută în comun cu Chery, va fi oprită în septembrie. Land Rover va înceta fabricarea în China a modelelor Range Rover Evoque și Land Rover Discovery Sport până la sfârșitul anului viitor. Numele Freelander urmează să revină, dar nu așa cum îl știați. Potrivit unui raport AutoNews, o nouă gamă de modele axate pe China este pregătită pentru ca JLR și Chery să le vândă sub un brand Freelander complet nou. Gama va fi bazată pe platforma Chery T1X, care a fost dezvoltată cu asistența JLR încă din 2016. Platforma modulară T1X stă la baza mai multor SUV-uri Chery, Tiggo, Omoda și Jaecoo. Primul Freelander va dispune de un sistem de propulsie hibrid plug-in. JLR va contribui la design, dar modelele Freelander nu numai că vor utiliza arhitectura chineză, ci vor fi și orientate direct către piața locală, având „atribute chinezești” și „costuri chinezești”, ceea ce le va face „perfecte pentru piața chineză”, potrivit directorului financiar al JLR, Richard Molyneux. Se crede că modelele Freelander vor continua să fie vândute alături de importuri mai mari, cum ar fi Range Rover și Defender, modele cu prețuri mai ridicate, care sunt mai puțin susceptibile la războiul prețurilor cu producătorii locali.
Molyneux a declarat investitorilor că anul dificil se datorează faptului că majoritatea modelelor ajung la sfârșitul ciclului lor de viață și că alte mărci se confruntă cu provocări similare. Într-adevăr, piața chineză s-a dovedit notoriu de dificilă pentru producătorii auto străini. Mai multe mărci, cum ar fi ramura „AUDI” a Audi, găsesc noi modalități de a atrage cumpărătorii locali, valorificând tehnologia autohtonă. Vezi și: Jaguar Land Rover reia toate exporturile de vehicule în SUA după înghețarea tarifelor
Cu toate acestea, pierderea de anul trecut a venit imediat după un profit de 47,8 milioane de dolari în anul fiscal 2023. Din fericire pentru JLR, vânzările pentru primele patru luni ale anului 2025 au început să crească, ajutate de cererea în creștere din SUA. Cu toate acestea, pentru o companie care considera odată China drept cea mai mare piață a sa, China se află acum pe locul cinci, semnalând nu doar o performanță slabă, ci și un declin general în fața noii concurențe.
Freelander ar putea deveni global
Deși este departe de a fi confirmat, există toate șansele ca marca Freelander să devină globală. Având în vedere strategia ușor confuză a JLR de „casă de branduri” pentru a crea sub-branduri precum Range Rover și Discovery, marca Freelander axată pe China ar putea fi vândută și în străinătate. „Are potențialul de a deveni global”, a spus Molyneux, ceea ce s-ar putea potrivi și cu planurile Chery de a se extinde pe piețele externe. Anul trecut, Chery a fost cel mai mare exportator de vehicule din China, cu 1,14 milioane de vehicule livrate.