Marca Tesla nu are doar problema acțiunilor în continuă scădere, nici măcar problema stocului de Cybertruck care nu se vinde. Problema cea mai mare este că lialitatea față de marca Tesla scade în SUA, pe măsură ce mașinile date la schimb de proprietari au crescut cu 250% de la an la an.
Ce ai face dacă restaurantul tău preferat de burgeri și-ar concedia bucătarii, s-ar transforma într-un bufet de salate unde poți plăti doar cu criptomonede și ar începe să difuzeze încontinuu aceeași melodie (știi tu care) pe care toată lumea o urăște? Probabil ai înceta să mergi acolo, cu excepția cazului în care ești un mare fan Imagine Dragons căruia îi plac și salatele, și criptomonedele. Cam asta se întâmplă acum la Tesla.
Tesla se află în mijlocul unui exod de clienți. Conform noilor date de la Edmunds, oamenii părăsesc flota mai repede ca niciodată, numărul mașinilor date la schimb crescând cu 250% de la an la an în primul trimestru al anului 2025. Da, nu este o greșeală de tipar. Două sute cincizeci la sută.
Asta înseamnă că din ce în ce mai mulți proprietari de Tesla își predau fostele lor mașini electrice iubite pentru altceva. Conform datelor, mașinile Tesla date la schimb au reprezentat 1,4% din toate mașinile model an 2017 și mai noi date la schimb luna trecută. S-ar putea să nu pară mult în sine, dar țineți cont că aceeași cifră era de doar 0,4% în martie 2024, ceea ce duce această cifră la o creștere uluitoare de 250% de la an la an.
Așadar, la scară largă, s-ar putea să nu fie chiar un ocean de Tesla care inundă piața second-hand, dar acel flux constant de ofertă s-a transformat într-un șuvoi. Totuși, volumul record de mașini date la schimb ne spune ceva despre locul în care se află Tesla în psihicul auto american în acest moment – așa cum vă puteți aștepta, nu este totul roz.
„Loialitatea față de marcă devine un semn de întrebare din ce în ce mai mare, deoarece factori precum implicarea publică tot mai mare a lui Elon Musk în politică, preocupările legate de deprecierea Tesla și saturația crescută a acesteia în marile zone metropolitane îi fac pe unii proprietari de mult timp să se simtă deconectați de marcă”, a declarat Jessica Caldwell, șefa departamentului de analiză al Edmunds. „Cu mai multe Tesla pe șosele ca niciodată, credibilitatea inițială a mărcii ar putea fi în scădere pentru unii dintre primii adoptatori care odată prețuiau vehiculele sale ca simbol al statutului social.”
Datele Edmunds arată că interesul cumpărătorilor de mașini care se uită la un Tesla ca următoare achiziție de vehicul nou a scăzut la doar 1,8% în februarie, cel mai scăzut punct înregistrat din octombrie 2022. Pentru context, marca a atins apogeul în noiembrie 2024, chiar în perioada alegerilor prezidențiale din SUA. De atunci, entuziasmul a scăzut, iar acest lucru se vede în comportamentul de cumpărare.
Noile Tesla sunt, de asemenea, comparate mai rar cu alte modele. Pentru acei oameni care încă au un Tesla pe listă, clasamentul general pe acea listă pare să fi scăzut și el. Acest lucru este valabil mai ales pentru produsul de bază al Tesla (Model Y), care acum pierde teren în fața unor vehicule electrice similare, cum ar fi Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 și Kia EV9, conform Edmunds.
Dacă asta nu v-a convins, General Motors ar dori să spună câteva cuvinte. Vorbind cu InsideEVs, Chevrolet a afirmat că Tesla a reprezentat 11% din toate mașinile electrice date la schimb pentru mărcile sale în martie.
Acest număr ar putea continua să crească pe măsură ce noile Tesla îmbătrânesc. Edmunds prezice că Tesla ar putea avea o surpriză neplăcută pe măsură ce proprietarii își achită ratele auto și încep să caute alternative de la alte mărci:
„Realitatea este că mulți consumatori nu se află într-o poziție financiară care să le permită să înlocuiască imediat un vehicul nou achiziționat – mai ales pe piața actuală, unde vehiculele electrice second-hand se confruntă cu o depreciere semnificativă în comparație cu omologii lor ICE”, a spus Caldwell. „Spre deosebire de schimbarea mărcilor de smartphone-uri sau a serviciilor de streaming, înlocuirea unei mașini este o decizie financiară majoră, și chiar și cei mai deziluzionați proprietari de Tesla își vor păstra probabil vehiculele din necesitate.”
Interesant este că piața second-hand pare să nu fie afectată, cel puțin deocamdată și doar pe termen scurt. Edmunds afirmă că nu a existat o schimbare semnificativă în preț sau în interesul pentru vehiculele Tesla pe piața second-hand, deși aceasta ar putea fi doar decalajul dintre momentul în care mașinile date la schimb părăsesc proprietarii și momentul în care ajung efectiv în lotul dealerului.