Tesla proclama cu mândrie, cu mai puțin de un an în urmă, că va vinde 20 de milioane de vehicule electrice anual până în 2030. Astăzi, lucrurile au luat o turnură bruscă. După ce aparent a abandonat acest obiectiv măreț la mijlocul anului 2024, compania a înregistrat și prima sa scădere anuală a vânzărilor din ultimul deceniu. Acum, vânzările Tesla continuă să scadă pe mai multe piețe majore, inclusiv în Germania, Australia și, desigur, China.
La începutul acestei săptămâni, am raportat că vânzările Tesla în Norvegia s-au prăbușit cu 44,4% în ianuarie și februarie, în ciuda faptului că piața generală a vehiculelor electrice din țară a crescut cu 53,4%. Lucrurile sunt și mai grave în Germania. Noile date de la KBA – Autoritatea Federală Germană pentru Transporturi Auto – arată că, în ianuarie 2025, vânzările Tesla au scăzut vertiginos cu 59,5%, cu doar 1.277 de mașini noi înregistrate în țară.
Situația s-a înrăutățit doar în februarie. Vânzările au scăzut cu un procent uluitor de 76,3% față de februarie 2024, cu doar 1.429 de unități vândute. În ianuarie și februarie, Tesla a livrat 2.706 vehicule în Germania, marcând o scădere masivă de 70,6% față de aceeași perioadă a anului trecut. Declinul Tesla este și mai pronunțat dacă luăm în considerare faptul că vânzările totale de BEV (vehicule electrice cu baterii) în Germania au crescut cu 30,8% în februarie.
Încetinire în Australia
Australia nu stă mult mai bine. Datele de la Consiliul Vehiculelor Electrice al națiunii arată că Tesla a vândut 1.592 de vehicule în februarie, o scădere masivă de 71,9% față de cele 5.665 vândute în februarie 2024. În primele două luni ale anului, Tesla a livrat 2.331 de vehicule australienilor, o scădere de 65,5% față de cele 6.772 de vehicule vândute în aceleași două luni din 2024.
Merită menționat faptul că foarte anticipatul și actualizatul Model Y tocmai a început să fie vândut în Australia – deși doar în varianta premium (73.400 AUD) Launch Edition, versiunea standard fiind încă indisponibilă. Deci, scăderea vânzărilor nu este în totalitate surprinzătoare.
Chiar și așa, Model Y-ul anterior a înregistrat o scădere de 55,4%, cu doar 924 de unități vândute. Între timp, vânzările Model 3 reîmprospătat au scăzut dramatic cu 81,4%, cu doar 668 de mașini vândute. Se pare că australienii nu sunt la fel de dornici să îmbrățișeze „visul Tesla” ca odinioară.
Dificultăți în China
Și apoi este China, unde lucrurile arată sumbru pentru Tesla pe una dintre cele mai importante piețe ale sale la nivel mondial. Datele preliminare de la Asociația Chineză a Autoturismelor de Pasageri dezvăluie că Tesla a construit și vândut 30.688 de vehicule în februarie 2025 – o scădere de 49,16% față de cele 60.365 de mașini vândute în februarie 2024. Acest total include atât vânzările interne, cât și exporturile, dar este clar că cota de piață a Tesla în China se micșorează. Dacă luăm în considerare concurența producătorilor locali de vehicule electrice, imaginea devine și mai neclară.
Se poate spune cu siguranță că traiectoria de creștere globală a Tesla a întâmpinat obstacole. Deși compania rămâne un lider în spațiul vehiculelor electrice, dominația sa odinioară de necontestat pe piețele cheie dă semne de dificultate. Fie că este vorba de oboseala produsului, de natura controversată a CEO-ului său, de saturația pieței sau doar de sincronizare proastă – în special cu tranziția din jurul celui mai bine vândut vehicul al său, Model Y, luciul începe cu siguranță să se estompeze.