Odată cu apariția a tot mai multe modele complet electrice, producătorii auto își anunță intenția de a continua și dezvoltarea de mașini propulsate de sisteme hibride sau motoare alimentate cu benzină.
O privire aruncată asupra portofoliilor de produse aferente marilor producători auto relevă faptul că mașinile complet electrice ocupă o parte importantă din producție. Efect al normelor tot mai drastice de depoluare, aceste vehicule sunt însă cu greu absorbite de piață, iar asta afectează atât bilanțurile financiare ale companiilor cât și proiectele de viitor.
În acest context, chiar dacă, în linie cu normele de depoluare impuse de Comisia Europeană (CE), fiecare marcă ar trebui să comercializeze în acest an cel puțin un vehicul electric la fiecare patru sau cinci hibride sau cu combustie internă, marii producători dezvăluie strategii paralele care includ dezvoltarea unor noi modele, sau menținerea pe piață ale celor deja existente, alimentate cu benzină. Asta, desigur, în speranța că oficialii de la Bruxelles vor accepta o relaxare sau, măcar, amânare, a țintelor impuse pentru emisiile medii din 2025.
Fără a avea o direcție clară prin care să își croiască planurile de afaceri, multe companii joacă la ruleta rusească asumându-și riscul de a ajunge în a doua parte a lui 2025 și în anii următori cu emisii mult mai mari decât cele impuse de CE. Asta ar duce la plata unor amenzi drastice sau – dacă CE nu cedează – la oprirea de la comercializare a unor modele care, deși au succes pe piață, sunt dotate cu motoare care depășesc limitele de emisii (cca. 93,6 gr. CO2/km).
Odată cu anunțarea rezultatelor financiare pentru 2024 și a planurilor pentru 2025 și anii ce vor urma, mulți constructori auto și-au dezvăluit intenția de a moderniza în continuare motoarele alimentate cu benzină. Doar ca exemplu, General Motors, Porsche, BMW și Mercedes-Benz s-au angajat în ultimele săptămâni să investească în modele dotate cu motoare cu combustie internă (ICE) și hibride în paralel cu lansarea unor noi produse complet electrice.
Conform S&P Global Mobility, lansările globale de noi modele de vehicule cu motoare cu ardere internă și hibride sunt așteptate să crească cu 9% în acest an față de 2024. Se preconizează că producătorii auto vor introduce 205 modele cu motoare alimentate cu benzină, în scădere cu doar 4% față de 2024, în timp ce lansările de vehicule cu sisteme hibride vor crește cu 43%, până la 116 modele.
Mercedes-Benz a dezvăluit săptămâna trecută planurile de a lansa 19 vehicule pe benzină versus 17 vehicule electrice cu baterii între 2025 și 2027, după ce vânzările și marjele de profit au fost afectate pe fondul încetinirii creșterii cererii de mașini electrice.
„Dacă nu credeți că în 2030 vor exista condiții pe piață care să favorizeze vânzări predominante de electrice… nu are sens din punct de vedere economic să sacrificați pur și simplu afacerea cu mașini ICE, foarte sănătoasă și profitabilă”, a declarat Ola Källenius, directorul executiv al Mercedes-Benz.
Porsche, care a suferit anul trecut o scădere cu 49% a vânzărilor modelului său electric Taycan, regândește, de asemenea, strategia sa privind vehiculele electrice. Luna aceasta, producătorul de automobile de lux a anunțat că își va revizui viitoarea gamă și va investi 800 de milioane de euro în dezvoltarea de noi vehicule cu motoare cu combustie și hibride.
În ultimele săptămâni, Volvo Cars, Mercedes-Benz și Renault au preconizat profituri mai mici în acest an, pe fondul riscurilor generate de un război tarifar global, precum și al costurilor impuse de îndeplinirea standardelor mai stricte privind emisiile – ceea ce face dificilă renunțarea la profiturile generate de vehiculele pe benzină și hibride.
„Ne mișcăm rapid pe partea de vehicule electrice, dar nu încetinim nici pe partea motoare cu ardere internă. (…) A face vehiculele electrice tehnologia dominantă în Europa este o călătorie care va dura 20 de ani”, a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo.
În unele cazuri, situația neclară a pieței de mașini electrice obligă producătorii să își oprească investițiile deja programate. Germanii de la BMW, de exemplu, au decis să revizuiască planul de a investi 600 de milioane de lire sterline la uzinele Mini din Marea Britanie.
„Având în vedere multiplele incertitudini cu care se confruntă industria auto, BMW Group revizuiește în prezent momentul pentru debutul producției de Mini electrice cu baterii la Oxford”, au anunțat la finalul săptămânii trecute oficialii grupului BMW.
Cel mai mare producător auto european, grupul Volkswagen, nu mai este sigur de planul său de a nu mai vinde mașini alimentate cu benzină în Europa începând cu 2033, potrivit unei persoane familiarizate cu discuțiile citată de Financial Times. „Ar fi o prostie (n.n. – să nu mai vindem mașini cu motor cu combustie) dacă clienții noștri le doresc”, a declarat persoana respectivă. În SUA, General Motors și-a actualizat, de asemenea, modelele ICE.
În timp ce creșterea vânzărilor de vehicule electrice a încetinit în Europa, aceasta s-a majorat în China, unde vehiculele electrice și hibride au reprezentat 47% din vânzări anul trecut – față de doar 6% cu cinci ani în urmă.