Scăderea de la 10.000 la 5.000 de euro a primei programului Rabla Plus a dus la o scădere cu 27% a înmatriculărilor de maşini electrice în primele 10 luni, faţă de perioada similară din 2023, la aproape 8.000 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
De partea cealaltă, hibridele – cele plug-in şi full – au crescut cu 52% în acelaşi interval la 48.322 de unităţi. Costul energiei electrice, lipsa staţiilor dar şi înjumătăţirea primei Rabla Plus a afectat cel mai mult piaţa electricelor.
În total, înmatriculările de maşini noi au crescut cu 1,4% în octombrie la 11.552 de unităţi, în timp ce la nivelul primelor 10 luni, piaţa a urcat cu 4% la 127.000 de maşini.
Seria de scăderi s-a oprit astfel în octombrie după lunile iulie, august şi septembrie, după ce în iunie înmatriculările au crescut cu 62% la peste 21.000 de maşini, în condiţiile în care, într-o lună „normală“ volumele sunt de 12-13 mii de unităţi.
Pe piaţa de second-hand, importurile s-au temperat, iar înmatriculările de maşini rulate înmatriculate pentru prima dată în România au ajuns în intervalul ianuarie-octombrie la 270.000 de maşini, similar cu cel din perioada similară din 2023.
În iunie, ultima lună în care mai puteau fi vândute maşini cu vechiul standard de siguranţă, înmatriculările de Dacia Logan s-au dublat, cele de Duster s-au triplat, faţă de luna similară din 2023, iar cele de Sandero şi Škoda Octavia au urcat cu 70%. Recordul din top cinci e atins de Toyota, cu Corolla Cross, ale cărui înmatriculări din iunie au urcat cu aproape 4.000% faţă de iunie 2023 la 572 de maşini.
Odată cu intrarea în vigoare a reglementărilor GSR2 – Global Safety Regulation – în iulie 2024, anumite echipamente de siguranţă devin obligatorii. Noile reglementări răspund unor exigenţe sporite în materie de siguranţă a vehiculelor în Uniunea Europeană. Reglementările GSR2 sunt destinate să îmbunătăţească siguranţa rutieră pentru toţi, inclusiv pentru pietoni şi biciclişti.
Pachetul GSRE include acum în standard, indiferent de echipare: înregistrator de date (pentru caz de accident), posibilitate de instalare a dispozitivului de antidemaraj etilometric (pentru a evita conducerea sub influenţa alcoolului), sistem de recunoaştere a panourilor de semnalizare rutieră, cu alertă pentru depăşirea vitezei legale, alertă la schimbarea benzii de circulaţie, asistenţă la menţinerea benzii de circulaţie, sistem de supraveghere a atenţiei şoferului, asistenţă la parcarea cu spatele, senzori de lumină şi de ploaie, frânare automată de urgenţă cu funcţie de detectare a pietonilor şi bicicliştilor şi semnalizarea frânării de urgenţă.
Astfel de sisteme erau deja în echiparea de serie a multora dintre maşinile comercializate în România şi la nivel de UE, însă erau considerate de mulţi o cheltuială în plus. Pe de altă parte, România are cele mai periculoase drumuri din Europa, cu cele mai multe accidente şi cei mai mulţi morţi în accidente rutiere, iar în top cauze se află şi consumul de alcool sau stupefiante, în afară de neadaptarea vitezei la condiţiile de mers.
Spre exemplu, niciun model Dacia Duster din a doua generaţie nu dispune de astfel de sisteme, astfel încât, din iulie numai Duster III s-a mai putut vinde şi înmatricula.