Producătorii auto chinezi au vândut clienţilor europeni cele mai puţine maşini electrice din ultimele 18 luni iar în august înmatriculările aproape s-au înjumătăţit comparativ cu august 2023, transmite Bloomberg.
Declinul de 48% a dus la a doua lună consecutivă în care scade cota de piaţă a mărcilor din China, conform datelor companiei de cercetare a pieţei Dataforce. În Europa, SAIC Motor Corp a pierdut primul loc, fiind întrecut de rivalul chinez BYD, potrivit datelor Jato Dynamics, care analizează de asemenea piaţa auto.
Incertitudinile legate de tarifele vamale suplimentare ale UE la importurile de vehicule electrice (EV) din China pot explica doar parţial declinul de 65% din august al vânzărilor mărcii MT, deţinută de SAIC. Producătorul auto s-a axat mai mult pe segmentul maşinilor hibride şi hibride plug-in, în loc de vehicule electrice pe baterie, a apreciat Felipe Munoz, analist la Jato.
MG este producătorul auto chinez cu cel mai mare succes în Europa, dar firma mamă SAIC este afectată din iulie de tarife vamale suplimentare de 38% la importurile de EV, cel mai ridicat nivel în rândul tarifelor impuse de UE companiilor din China.
BYD Co, relativ nou-venit pe piaţa din Europa, şi-a continuat creşterea în august, înregistrând un avans anual al înmatriculărilor de 19%, conform Jato.
Producătorii auto încă analizează impactul tarifelor vamale ale UE, care afectează toate vehiculele electrice importate din China, inclusiv cele ale unor firme ca BMW, Stellantis şi Tesla.
Un declin mai amplu al înmatriculărilor EV în Europa sporeşte incertitudinile cu care se confruntă producătorii auto. În primele opt luni din 2024, vânzările au scăzut cu 5,5%. Producătorii auto europeni au cerut Bruxelles-ului să reconsidere obiectivele climatice. În acest context, directorul general al Renault, Luca de Meo, avertiza că industria auto din Europa s-ar putea confrunta cu amenzi de 15 miliarde de euro pentru emisiile de carbon, în urma încetinirii cererii pentru vehiculele electrice.
În 2025, producătorii auto se vor confrunta în UE cu obiective mai dure privind emisiile de CO2 deoarece plafonul pentru emisiile medii rezultate în urma vânzărilor de vehicule noi scade la 94 grame/km, de la 116 grame/km în 2024, a declarat şeful grupului auto francez.
„Ritmul majorării cererii pentru vehiculele electrice este la jumătate faţă de ceea ce avem nevoie pentru îndeplinirea obiectivelor care să ne permită să nu plătim amenzi în sectorul auto”, a afirmat Luca de Meo, care este şi preşedintele Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Depăşirea limitelor de CO2 ar putea duce la amenzi în valoare de 95 de euro pentru fiecare CO2 gram/km în plus înmulţit cu numărul de vehicule vândute. În aceste condiţii, marii producători auto s-ar putea confrunta cu amenzi de sute de milioane de euro.
Cifrele Dataforce acoperă toate ţările UE şi EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Elveţia), plus Marea Britanie, dar exclud Ungaria şi Slovacia în august, deoarace aceste ţări nu publicaseră datele lunare la momentul realizării studiului.