Rețeaua publică de încărcare din Marea Britanie este atât de scumpă încât costul de a conduce o mașină electrică este acum de două ori mai mare decât prețul pentru a conduce o mașină pe benzină sau motorină, arată o analiză The Times.
Marea Britanie are mai mult de 12.500 de stații de încărcare rapidă sau ultra-rapidă – o creștere cu 40% față de anul trecut – dar datele arată prețurile fac ca trecerea la mașinile electrice să fie prohibitivă pentru automobiliștii care nu au acces la o încărcare mai ieftină la domiciliu.
Prețurile la încărcătoarele rapide au crescut cu 5 % în ultimul an, potrivit datelor strânse de The Times de la companiile specializate. În aceeași perioadă, costul energiei electrice a scăzut cu 30%.
Încărcătoarele publice sunt definite ca fiind rapide dacă furnizează cel puțin 50 kWh de energie, permițând reîncărcarea completă a unei baterii în aproximativ 30 de minute. Cu toate acestea, datele arată că și cei care aleg încărcătoare publice mai lente plătesc în continuare mai mult pe kilometru decât șoferii care folosesc benzină și motorină, ca urmare scăderii prețului petrolului din ultima perioadă.
Cu toate acestea, încărcarea la domiciliu este mult mai ieftină, mai puțin de o treime din prețul mediu al încărcătorului rapid.
De altfel, proprietarii de locuințe care au contoare inteligente pot profita de energia electrică mai ieftină în afara orelor de vârf, între miezul nopții și 7 dimineața.
Problema este că aproape jumătate din gospodăriile din Marea Britanie locuiesc în apartamente sau proprietăți terasate, ceea ce înseamnă că majoritatea nu au o alee sau un garaj – necesare pentru a permite încărcarea la domiciliu. În cele mai mari orașe ale Marii Britanii, trei sferturi dintre gospodării locuiesc în apartamente sau case terasate.
Companiile auto și-au exprimat îngrijorarea cu privire la faptul că aceste costuri de încărcare, precum și costul mai ridicat al vehiculelor electrice, întârzie tranziția către un automobil mai ecologic.
Cele mai recente cifre arată că vânzările de autovehicule electrice au stagnat în Marea Britanie, reprezentând doar 17,2% din totalul înmatriculărilor noi până în prezent în acest an, în scădere de la un maxim de 18,7% în a doua jumătate a anului 2022.
În Europa, vânzările de autovehicule electrice înregistrează rezultate și mai slabe, înmatriculările scăzând cu 44% numai în luna august față de 2023.