Sistemul de asistență la frânare, cunoscut sub acronimul AEB, a fost inventat ca o soluție pentru creșterea siguranței în autovehicule, cu ajutorul tehnologiilor de ultimă generație, bazate pe senzori și camere. De doi ani, în Europa, Japonia și SUA acest sistem este obligatoriu pe mașinile noi și a salvat sute de vieți de atunci. Frânările fantomă dau însă bătăi de cap specialiștilor, pentru că soluțiile la unele probleme întârzie să apară, conform unor analiști.
Începând din 2022, Advanced Emergency Braking System (AEBS sau mai scurt AEB) este obligatoriu pe mașinile noi omologate în Uniunea Europeană și tot în același ani SUA a introdus de asemenea sistemul pe lista echipamentelor obligatorii. Din luna iulie a acestui an, sistemul trebuie să reacționeze inclusiv la pietoni sau bicicliști, adică să-i detecteze și să frâneze până la oprirea pe loc, în cazul unui impact iminent.
Mii de autoturisme echipate cu AEB s-au dovedit a fi mult mai reactive decât era cazul și au frânat brusc în mijlocul drumului, fără ca vreun obstacol să fi apărut în cale. Este vorba despre frânările fantomă, care au generat deja rechemări pentru mai multe mărci auto.
Honda a ajuns la peste 2 milioane de automobile pe lista rechemărilor, având și cea mai lungă listă de modele afectate. Potrivit agenției americane de transport NHTSA, s-au adunat 2.900 de plângeri din partea proprietarilor de mașini Honda care au suferit cel puțin un incident în care mașina s-a oprit brusc, dublu față de numărul plângerilor înregistrate la momentul declanșării primului val de rechemări, în primăvara acestui an.
Unii dintre cei afectați, cel puțin 100, au fost și victime ale unor accidente, pentru că nu e puțin lucru ca mașina în care te afli să frâneze brusc pe autostradă, la 130 km/h. Modelele implicate sunt Acord și C-RV, inclusiv versiunile hibride, produse între 2017 și 2022.
General Motors, Mazda, și Tesla derulează de asemenea campanii de rechemare pentru unele dintre modelele lor, din cauza unor incindente cauzate de frânări fantomă ale AEB. Numărul accidentelor a fost mult mai mic, iar numărul mașinilor este de aproximativ 50.000, la GM, și de 10.000, la Mazda. La Tesla numărul este și mai mic, iar la VW este încă în derulare o analiză.
Toate erorile au fost produse, se pare, de interpretările eronate ale computerelor care preiau informațiile de la senzori și camere și le interpretează sub forma unor comenzi date mașinii. Specialiștii companiilor ale căror mașini au fost implicate în frânările fantomă susțin că sunt foarte multe condiții de trafic care ar putea genera o astfel de interpretare, începând de la o denivelare în șosea și terminând cu obiecte metalice aflate în raza acestor senzori, la depărtare. Inclusiv o reflexie luminoasă de pe drum, acea „Fata Morgana” creată de valul de căldură, poate duce la frânarea din senin a AEB.
Până acum s-au făcut estimări privind efectul introducerii sistemului AEB pe automobile care arată că rata accidentelor care au implicat pietoni s-a redus cu 27% în cazul vehiculelor echipate cu astfel de sisteme, iar rata accidentelor cu rănire s-a redus cu 30%.
Chiar și cu o zecime din aceste valori, AEB poate fi considerat un succes pentru siguranța traficului, însă eliminarea cauzelor frânărilor fantomă rămâne o problemă care trebuie rezolvată. În SUA, NHTSA a făcut recomandări producătorilor să rezolve frânările false, însă le-a transmis acestora și că vor fi nevoiți să informeze cumpărătorii de riscul acestor frânări, dacă soluțiile nu vor rezolva complet problemele tehnice.
Cea mai recentă luare de poziție a constructorilor auto, pe acest subiect, arată că tendința va fi să ne confruntăm tot mai des cu astfel de incidente, în loc ca ele să dispară, din cauza regulilor prea stricte impuse de autoritățile americane în funcționarea AEB.
În Europa, legislația prevede ca AEB să funcționeze între 10 și 60 km/h pentru impactul cu un alt vehicul (car-to-car), iar frânarea (decelerarea) trebuie să aibă cel puțin 5m/s2. În cazul pietonilor și bicicliștilor, limitele de funcționare sunt între 20 și 60 km/h, cu aceeași decelerare minimă de 5m/s2.
În SUA, specificațiile cerute în acest moment pentru AEB sunt o limită inferioară de minim 10 km/h și superioară de 100 km/h, dar versiunea pentru pietoni și bicicliști, care încă nu este obligatorie, ar urma să aibă limita superioară 73 km/h. Testele pentru autorizarea sistemelor prevăd ca vehiculul testat să nu aibă contact cu mașina din față sau cu pietonul care traversează brusc.