Mașinile electrice rămân considerabil mai scumpe decât cele având motoare cu combustie internă. În vara lui 2024, cumpărătorii plătesc, în medie, cu 21% mai mult pentru o mașină complet electrică decât pentru una cu motor termic comparabil.
Conform unui studiu realizat de expertul în industrie Ferdinand Dudenhöffer, fost profesor al mai multor universități germane de prestigiu și director al CAR (Center for Automotive Research) cumpărătorii de mașini plătesc în medie cu 21% mai mult pentru o mașină electrică decât pentru un motor cu combustie comparabil. Pe lângă prețurile mari, au fost reduse sau chiar au dispărut atât discount-urile, cât și subvențiile guvernamentale.
Dudenhöffer a comparat prețurile de listă pentru 20 de modele electrice, luând în calcul și reducerile acolo unde acestea există, cu cele ale unor mașini comparabile având motoare cu combustie internă. Rezultatul a arătat că prețul mediu de listă al automobilelor electrice luate în calcul este de 45.040 de euro, reducerea medie este de 12,9%, prețul de vânzare ajungând la 39.236 de euro. În schimb prețul de listă al mașinilor comparabile având motoare cu ardere este de 38.228 de euro, iar reducerea medie de 15,0 %, astfel încât prețul de vânzare a coborât la 32.355 de euro.
„Este vizibil faptul că producătorii germani de automobile premium, în primul rând BMW, tind să păstreze un interval de preț destul de mic între mașina electrică și cea cu combustie”, notează expertul din industrie. În schimb, în cazul unor mărci ca Opel sau Peugeot, mașinile electrice sunt considerabil mai scumpe decât cele având motoare cu combustie.
Un exemplu în cazul diferențelor mari este cel al modelului Opel Corsa. În august, versiunea electrică a acestuia costă în Germania 34.650 de euro, cu peste 13.000 de euro peste prețul unui Corsa cu putere apropiată, dar cu motor termic. De asemenea, cumpărătorii de mașini plătesc cu 9.411 euro (35%) mai mult pentru modelul Opel Mokka complet electric față de versiunea cu motor cu ardere internă.
Comparația prețurilor este similară pentru mașini ale mărcilor Peugeot sau Nissan, dar și ale unor producători chinezi. Potrivit lui Dudenhöffer, versiunea electrică a MG ZS costă cu 12.843 de euro sau 75% mai mult decât cea cu motor termic. Este evident că producătorul auto chinez a început deja includerea în preț a taxelor suplimentare impuse de UE, menționează analistul.
Cu astfel de diferențe de preț „mașinile electrice sunt prea scumpe pentru consumatorul mediu”, consideră Ferdinand Dudenhöffer. Iar asta se vede în rezultatele vânzărilor. În primele șapte luni ale lui 2024, doar 5,1% dintre mașinile Opel și Peugeot vândute în Germania au avut sisteme de propulsie complet electrice. Asta în timp ce piața totală include o cotă de 12,2% aferentă mașinilor electrice, iar în cazul BMW cota a fost chiar de 16,7%.
Asta arată că diferențele mai mici de preț între mașinile electrice și cele cu motor termic comparabil ca putere atrag cumpărătorii către variantele alimentate de energia din baterii. În cazul BMW X1, de exemplu, diferența medie este de numai 2.260 de euro sau circa 6%. Diferențe mici sunt vizibile și în cazul unor modele Mercedes-Benz.
Pe lângă diferențele considerabile de prețuri ale mașinilor din zona accesibilă a pieței, declinul vânzărilor de electrice a fost generat, în opinia lui Dudenhöffer și de reducerea sau chiar dispariția discount-urilor și a subvențiilor. El notează că acest lucru este demonstrat de faptul că „până la sfârșitul anului 2023 lipsa punctelor de încărcare, de exemplu, nu a descurajat cumpărătorii să achiziționeze mașini electrice. Declinul a venit atunci când subvenția (n.n. – a statului german) a fost oprită”.