Coreenii de la Kia vor demara în 2025 o ofensivă pe piața europeană a vehiculelor comerciale ușoare. Utilizând o platformă dedicată, marca ar putea deveni primul comerciant major de furgonete electrice de pe continent.
În ciuda faptului că marii producători europeni de vehicule comerciale ușoare, printre care Ford, Renault, Stellantis au Mercedes-Benz au dezvoltat proiecte ale unor furgonete electrice, în unele cazuri lansând – vezi Ford e-Transit, Citroen e-Jumpy sau Peugeot e-Boxer – chiar modele pe piață, performanțele acestora sunt încă grevate de utilizarea unor platforme derivate din unele aferente modelelor termice și, prin urmare, succesul este limitat.
În aceste condiții, cu o piață flată încă la începutul erei electrice, Kia a decis să lanseze pe Bătrânul Continent o întreagă gamă de vehicule comerciale ușoare complet electrice mizând pe performanțele superioare oferite de o platformă dedicată vehiculelor alimentate strict cu energia din baterii. Doar că, fără a avea o tradiție pe piața europeană a furgonetelor, brandul comercializând până acum doar autoturisme, și cu o uzină de asamblare în Coreea de Sud, provocările pe care le are de depășit Kia pentru a se impune în Europa sunt majore.
Cu toate acestea, oficialii mărcii au confirmat că o nouă gamă de furgonete PBV (Purpose Built Vehicle), care a fost prezentată la CES în ianuarie sub forma unor concepte, va fi lansată progresiv în Europa începând cu 2025. Pentru asta se află deja în construcție în Coreea o nouă uzină dedicată.
„Mergem mai departe decât soluțiile existente (n.n. – pe piața comercialelor), deoarece avem o platformă EV dedicată”, a declarat Pierre-Martin Bos, director Kia PBV Europa, pentru Automotive News Europe într-un recent interviu.
El mizează pe faptul că modelele Kia vor avea avantajele unei arhitecturi electrice dedicată, inclusiv o platformă de încărcare plată și mai joasă, o conectivitate mai bună și mai multe funcții digitale.
Pentru primul astfel de produs care va fi lansat în Europa, Kia PB5, inginerii mărcii promit o autonomie de 400 km, peste cea a Ford e-Transit, de exemplu, chimia bateriei fiind nichel mangan cobalt (NMC). Totuși, pentru a reduce costurile, cei de la Kia admit că unele variante ar putea fi dotate cu tehnologie LFP. „Este evident că LFP îl va face mai accesibil unui public mai larg din cauza prețului”, a declarat Martin Bos.
Lansarea unor van-uri poate părea ciudată pentru Kia, pe lângă faptul că marca nu a părut niciodată interesată de zona LCV, pe piață existând deja uh brand care asamblează astfel de vehicule susținut chiar de Kia și Hyundai. Este vorba despre start-up-ul Arrival din Marea Britanie care a dezvoltat un prototip de furgonetă. Faptul că proiectul Arrival a intrat în insolvență a lăsat însă poarta deschisă pentru Kia, marca folosind acum, aparent, o parte dintre soluțiile deja aplicate. „Arrival ne-a ajutat să înțelegem ce înseamnă lansarea PBV. Noi avem procese de producție puternice, în timp ce Arrival, fiind un start-up, poate că nu avea”, a explicat Bos.
Producția PV5 va demara în august 2025, în timp ce o dubiță mai mare, prezentată sub forma conceptului PV7 la CES, va fi disponibilă în 2027. Un model mai mic, prezentat drept conceptul PV3 și destinat livrărilor pe ultimul kilometru este încă în curs de evaluare.
Pentru comercializarea acestor modele Kia va miza pe rețeaua sa de dealeri de autoturisme. „Avem o rețea foarte puternică care cunoaște foarte bine EV-urile”, a menționat directorul Kia PBV Europa.
Vânzările de furgonete electrice în Europa au crescut cu 4,1% în acest trimestru, ajungând la 31.402 unități, dar această creștere a fost mai mică decât cea a pieței generale de astfel de vehicule (12%). Franța rămâne cea mai mare piață, urmată de Marea Britanie.
În ciuda acestui recul care arată că piața nu este încă suficient pregătită pentru astfel de vehicule, producătorii sunt împinși să crească vânzările de vehicule electrice prin obiective mai stricte în materie de emisii începând de anul viitor, când cifra medie de CO2 pentru LCV-uri va fi măsurată pe baza ciclului WLTP.
Conform normelor europene, emisiile medii ale furgonetelor noi trebuie să fie, în 2025, mai mici de 153,9 grame pe kilometru. Până în 2030, această valoare trebuie să scadă la 90,6 gr/km.