Organizatorii Salonului Auto de la Geneva au anunțat astăzi că ediția din 2025 a evenimentului nu va mai avea loc. Expoziția tocmai revenise în calendarul OICA din 2024 după întreruperile cauzate de pandemie.
Consiliul de administrație al Fundației Comitetului Permanent al Salonului Internațional al Automobilului de la Geneva a anunțat astăzi că ediția din 2025 a cunoscutului eveniment nu va mai avea loc.
În ciuda faptului că ediția de relansare din februarie 2024 intenționa să repoziționeze și să perpetueze cunoscutul și apreciatul Salon Internațional de Automobile de la Geneva (GIMS) după o absență de patru ani cauzată de pandemie, Consiliul de Administrație al Fundației Comitetului Permanent al Salonului Internațional al Automobilului „a constatat că există prea multe incertitudini legate de industria auto și de erodarea atractivității marilor saloane europene pentru a-și asuma riscul de a investi în continuare în viitor”.
„Această decizie, extrem de regretabilă, nu trebuie să diminueze eforturile și determinarea cu care am încercat să ne recâștigăm succesul. Cu toate acestea, trebuie spus că lipsa de interes manifestată de producători față de Salonul de la Geneva într-un context industrial dificil, concurența din partea saloanelor de la Paris și Munchen, care sunt preferate de industria locală, și nivelul de investiții necesare pentru a menține un astfel de salon, au dat lovitura finală ediției viitoare”, a declarat Alexandre de Senarclens, președintele Comité Permanent du Salon International de l’automobile Foundation.
În acest context, organizatorii evenimentului consideră că decizia de a nu mai organiza ediția din 2025 este una responsabilă. Constatând imposibilitatea de a atinge obiectivul statutar, Consiliul de administrație al Fundației Comitetului Permanent al Salonului Internațional al Automobilului de la Geneva va solicita oficial autorității cantonale de supraveghere a fundațiilor (ASFIP) autorizația de dizolvare a entității.
Această decizie vine ca urmare a recunoașterii faptului că actualele condiții de piață din Europa nu sunt favorabile succesului edițiilor viitoare.
„Fără angajamentul și convingerea echipelor operaționale ale GIMS, sub conducerea lui Sandro Mesquita, nu ar fi existat niciun spectacol la Geneva și nici la Doha. Echipele au avut toată determinarea de a revigora acest salon auto după pandemie”, consideră Alexandre de Senarclens.
Totuși, anularea, aparent definitivă de această dată, a expoziției de la Geneva, nu oprește eforturile de a organiza evenimentul similar de la Doha. După ce, în vara anului 2022 au decis să organizeze ediție din 2023 a Salonului Auto Internațional Geneva (GIMS) la Doha, în Qatar, organizatorii se anunță gata de a continua măcar această variantă a expoziției. Culmea, păstrând și titulatura deloc adecvată.
„Pentru viitorul său festival dedicat excelenței în domeniul auto și pe fondul unei prime ediții de succes, GIMS Qatar poate continua să se bazeze pe know-how-ul și competențele recunoscute ale echipelor care au inițiat și dezvoltat conceptul și implementarea acestuia. (…) Este o satisfacție să realizăm că saloanele auto continuă să atragă mărci din diferite părți ale lumii și că Salonul Internațional de Automobile de la Geneva și-a consolidat atractivitatea în Orientul Mijlociu”, a declarat Sandro Mesquita, CEO al GIMS. Ca atare, „următoarea ediție a GIMS este planificată la Doha, în noiembrie 2025”.
Din 1905, Salonul Internațional de Automobile de la Geneva (GIMS) a fost adesea considerat o trambulină pentru viitorul mobilității. GIMS este cunoscut ca fiind unul dintre cele mai importante saloane auto din Europa și unul dintre cele mai prestigioase și influente din lume, evidențiat prin frecvența sa anuală și prin neutralitatea teritorială în lupta dintre mărcile auto. La apogeu, peste 120.000 mp de hale și 120 de expozanți ofereau un spectacol urmărit de la fața locului de aproximativ 10.000 de jurnaliști în zilele de presă și de peste 600.000 de vizitatori pe parcursul expoziției.
Din nefericire, începând cu 2020, evenimentul de la Geneva a fost anulat de mai multe ori. Prima ediție anulată, cea din 2020, a dus și la problemele cronice ale acestui eveniment. Cum anunțul anulării a venit cu doar câteva zile înainte de debutul evenimentului, deși era limpede că organizarea va fi imposibilă din cauza pandemiei, expozanții și vizitatorii s-au văzut în situații foarte complicate. Iar organizarea „online” nu a rezolvat liniștit deloc controversele.
Momentul anulării a prins întreaga suflare implicată în eveniment cu banii pentru participare deja cheltuiți, iar discuțiile pe tema recuperării măcar parțiale a investițiilor au luat amploare. Conform organizatorilor, vizitatorii care cumpăraseră deja bilete și-au primit primi banii înapoi, însă nu și expozanții sau jurnaliștii care au plătit sume importante fie pentru organizarea standurilor și transportul exponatelor, fie pentru bilete de avion și spații de cazare. Asta pentru că anularea evenimentului a avut loc, așa cum au menționat de mai multe ori cei de la GIMS, din cauza „forței majore”.
O nouă anulare a fost anunțată, din timp de această dată, pentru edițiile din 2021 și 2022, iar cea din 2023 s-a aflat mult timp sub semnul întrebării. Cum și aceasta a fost, până la urmă, anulată, anunțul din iulie 2023, prin care era notată reluarea evenimentului în primăvara lui 2024 a fost o surpriză totală.
Astfel, în luna februarie a acestui an GIMS 2024 chiar a avut loc, fizic, la tradiționalul Palexpo, dar cu o prezență foarte redusă a expozanților și a vizitatorilor. Doar câteva mărci din China și cele aparținând grupului Renault au ținut stindardul evenimentului, însă strălucirea era deja pierdută.