În oraşul Debreţin din sudul Ungariei, o fabrică de baterii litiu-ion în valoare de 7,3 miliarde de euro se află în construcţie pe o suprafaţă de 221 de hectare. Fabrica, cel mai mare proiect de investiţii greenfield din istoria Ungariei, este construită de compania chinezească CATL, care controlează aproape două cincimi din piaţa mondială a bateriilor pentru maşini electrice.
Odată lansată producţia în 2025, unitatea va reprezenta cel mai mare producător de baterii pentru maşini electrice din Europa. China este cel mai mare investitor străin din Ungaria, iar Budapesta apasă pedala de acceleraţie în ceea ce priveşte producţia de maşini electrice.
„Strategia Ungariei este să devină un hub global de producţie de baterii pentru maşini electrice“, a declarat Agnes Szunomar, cercetător la China Observers, o companie de analiză, pentru Politico. Ungaria asistă la un val de investiţii de-a lungul lanţului de producţie EV. Great Wall Motors, un alt gigant auto chinez, intenţionează să construiască o uzină în apropiere de Pecs, un oraş din sudul Ungariei.
De asemenea, BYD şi-ar putea începe producţia la fabrica din Szeged anul viitor, notează Hungary Today.
Şi totuşi, suferinţa producţiei locale de baterii este deja evidentă, potrivit Portfolio.
Iar primul domino ar putea fi fabrica de baterii din Ivancsa a gigantului sud-coreean SK On.
SK On a concediat în mod neaşteptat sute de muncitori, în principal lucrători temporari şi străini. Potrivit celui mai recent raport trimestrial al companiei-mamă din Coreea de Sud, aceştia se confruntă cu o serie de dificultăţi, inclusiv scăderea cererii de baterii.
Iniţial, ar fi trebuit să-şi deschidă noua fabrică din Ungaria la începutul acestui an, dar aceasta a fost amânată pentru a doua jumătate a anului.
Între timp, compania-mamă coreeană a fost retrogradată de S&P Global Rating, tocmai din cauza slăbiciunii industriei bateriilor, este este un semn rău şi pentru economia maghiară.
Până de curând, compania sud-coreeană SK On Hungary Kft., care pe lângă Komarom a construit şi o fabrică de baterii în Ivancsa, avea la sfârşitul lunii martie 2.938 de angajaţi. Apoi, compania a încetat să mai angajeze la fabrica de baterii Ivancsa deoarece atinsese cererea maximă. Cu toate acestea, noua investiţie nu a fost finalizată.
Recent, sute de angajaţi au fost concediaţi.
Informaţiile oficiale ale producătorului de baterii sunt în concordanţă cu problemele apărute în ultimul raport trimestrial al companiei-mamă din Coreea de Sud: afacerea deja neprofitabilă cu baterii este afectată de scăderea cererii europene, care afectează probabil în principal Ungaria.
Faţă de ultimele trei luni din 2023 a existat o scădere cu 25% a cererii pe piaţa bateriilor pentru maşini electrice în primul trimestru din 2024. Această problemă a fost deja observată de guvernul maghiar, în luna aprilie ministrul economiei Marton Nagy cerând un program de sprijin din partea UE.
„Ceva s-a întâmplat pe piaţa europeană a vehiculelor, tranziţia la maşinile electrice încetineşte“, a avertizat Nagy.