Pe o piață care a reprezentat avangarda lansărilor de automobile electrice, începând cu statul California, care a acordat facilități cumpărătorilor de astfel de vehicule încă de acum un deceniu, situația vânzărilor de mașini cu baterii este astăzi departe de ce prognozau constructorii auto, politicienii și chiar publicul. După un start exploziv, care a dus marca în topul vânzărilor mondiale, astăzi Tesla este nevoită să-și ieftinească lunar cele două modele pe care le vinde la nivel global, pentru a atinge volume suficient de mari încât să poată finanța restul activităților companiei.
Tesla Model 3 a ajuns unul dintre cele mai ieftine automobile electrice din SUA, din cauza reducerilor pe care le aplică producătorul. Discounturile nu sunt singulare, ele fiind aplicate în prezent de absolut toate mărcile, însă pentru Tesla, care a fost considerată o marcă aspirațională, faptul că vinde în acest moment unul dintre cele mai ieftine cinci automobile electrice de pe piața din SUA arată cât de mare este schimbarea.
Cel mai ieftin automobile din piața americană de automobile electrice, potrivit Automotive News, este Nissan Leaf, care în prezent se vinde cu 27.956 de dolari, cu toate reducerile și discounturile aplicate, un nivel mai mic cu 19% față de prețurile medii de tranzacționare de până acum, care erau de 34.706 dolari. Modelul a ajuns la finalul vieții și ar trebui să primească o nouă generație în 2024 – 2025, ceea ce justifică într-un fel reducerile de preț.
Pe locul al doilea, este un alt model Nissan, Ariya, care de data aceasta nu mai este atât de vechi în piață. Micul SUV a fost lansat, cu întârziere, în 2022, ceea ce înseamnă că nu are decât doi ani de existență. Însă crizele pe care le-a traversat nu au fost de bun augur, astfel că astăzi vânzările sale sunt modeste, iar prețul de 35.556 dolari, cu care se vinde în SUA în acest moment, este mult sub nivelul de de 51.438 de dolari, cât a fost prețul mediu de tranzacționare până acum. Odată cu reducerile de preț, vânzările sale au cunoscut un reviriment.
Locul trei este ocupat de Hyundai Ioniq 6, o mașină cu aspirații de model premium, dar care înregistrează în prezent un declin al prețului de 22%, față de prețurile de tranzacționare de 46.917 dolari. Asta înseamnă un preț de 36.506 de dolari, cu care se vinde în prezent.
Tesla Model 3 a ajuns pe locul patru în clasamentul celor mai ieftine mașini electrice. Cu 40.547 de dolari, raportat în acest moment, sedanul electric este mai ieftin cu aproximativ 3.000 de dolari față de prețul mediu de tranzacționare, la care s-a ajuns prin alte reduceri de prețuri anterioare. Asta înseamnă că a ajuns la nivelul unui VW ID.3, o mașină cu mult mai puține pretenții.
Pe locul cinci se află primul automobil electric al Toyota, bZ4X, care se vinde în acest moment cu 40.646 de dolari, deși prețul mediu de tranzacționare a fost cu mult mai mare, 48.087 dolari, ceea ce înseamnă că reducerea a ajuns la 15%.
Toate prețurile sunt calculate doar cu discounturile aplicate de dealeri și de producător, înainte de calculul și utilizarea reducerii oferite de statul american, de 7.500 de dolari.
Prețurile de mai sus sunt firești pentru o piață pe care nu se vând mașinile electrice europene care costă cu cel puțin 10.000 de euro mai puțin, cum sunt Dacia Spring, Citroen e-C3, Hyundai Kona, Pel Corsa-e sau Fiat 500-e.