Tesla a publicat raportul financiar pentru trimestrul 1 al acestui an, cu cifre care arată o situație delicată a constructorului american. Veniturile au scăzut simțitor, din cauza diminuării vânzărilor, iar profitul s-a diminuat din cauza scăderilor masive ale prețurilor.
Veniturile Tesla din afacerile cu automobile s-au ridicat în primul trimestrul al anului la 17,3 miliarde dolari, fiind cu 13% mai mici decât cele din urmă cu un an, iar cele totale, care inclus și producția de energie, au fost de 21,3 miliarde dolari, fiind mai mici cu 9 procente.
Cheltuielile de producție au crescut cu 37%, în timp ce valoarea EBITDA a scăzut drastic, cu 21%, la 3,3 miliarde dolari, de la 4,2 miliarde dolari anul trecut și de la 3,9 miliarde dolari în trimestrul 4 din 2023. Veniturile operaționale au ajuns la un nivel extrem de mic, 1,17 miliarde dolari, cu 56% mai mici decât în urmă cu un an.
Profitul net a coborât la un nivel record pentru ultimii ani, respectiv 1,1 miliarde euro, fiind cu 55% sub nivelul celui din trimestrul 1 2023 și cu aproape 7 miliarde dolari sub cel din trimestrul 4 2023.
Conform companiei, reducerea veniturilor a fost generată de scăderea prețului mediu de vânzare a automobilelor, declinul livrărilor de vehicule, parțial pusă pe seama activităților din uzinele din Fremont și Berlin, impactul negativ al cursurilor de schimb.
Scăderea profitabilității la un nivel istoric de 5,5% este pusă pe seama reducerii prețului mediu de vânzare, prin creșterea costurilor operaționale și a costurilor de cercetare/dezvoltare, costurile de producție pentru Cybertruck, declinul livrărilor.
Tesla a înregistrat pentru prima dată în ultimii patru ani o scădere a vânzărilor, ceea ce a tras un semnal de alarmă privind intrarea companiei într-o nouă perioadă a existenței sale, după mai mulți ani de creșteri aproape inexplicabile.
Compania a declarat anterior că scăderea are drept cauză „faza incipientă a rampei de producție a Model 3 actualizat”, care se produce în uzina din Fremont, California, la care se adaugă atât închiderea fabricilor ca urmare a atacurilor din Marea Roșie, cât și incendiului din Berlin.
În realitate, situația a fost generată de scăderea clară a cererii de mașini electrice în general, și de mașini Teslaa, în particular, suprapus peste asaltul impresionant al mărcilor chineze, în frunte cu BYD, principalii rivali.
Conform cifrelor publicate de companie, Model 3 și Model Y împreună au fost livrate în 369.783 exemplare, cu 10,3% mai puține decât cele înregistrate în urmă cu un an, când scăderile de prețuri au accelerat vizibil rezultatele. În schimb, Model S și Model X au crescut cu un procent destul de mare, 59,2%, ceea ce arată că există în continuare cerere pe segmentele exclusiviste, chiar dacă volumele înregistrate sunt în continuare mici (17.027 unități). În total, livrările s-au ridicat la 386.810 automobile, în scădere cu 8,5% față de trimestrul 1 din 2023.
În ceea ce privește producția, scăderea pe segmentul Model 3/Y a fost mai mică, cu 412.376 unități, adică -2,1%, ceea ce demonstrează că justificările privind blocajele de producție nu sunt cauzele reale ale scăderii livrărilor. Producția Model S/X a fost de 20.995 unități, în creștere cu 8 procente, astfel că întotal, Tesla a produs cu 1,7% mai puține mașini decât în urmă cu un an (433.371 unități).
Volumul de automobile vândut în trimestrul 1 din acest an este cel mai mic din ultimele cinci trimestre, situație care subliniază o dată în plus evoluția sub forma unei bule a vânzărilor Tesla, care între timp și-a anulat, se pare, planurile privind dezvoltarea unui model mai mic și mai ieftin.