Victoria zdrobitoare a sindicatului UAW la fabrica Volkswagen din Tennessee va oferi un impuls crucial campaniei de 40 de milioane de dolari a preşedintelui UAW, Shawn Fain, de a extinde prezenţa sindicatului în afara Detroitului, în sudul şi vestul SUA, concentrându-se pe 13 companii auto nesindicalizate, inclusiv la Mercedes, Toyota şi Tesla, transmite Reuters.
Fain, un lider care a câştigat lupta de anul trecut cu companiile din Detroit, obţinând majorări de două cifre ale salariilor şi ajustări la costul vieţii, a declarat unui grup de lucrători ai VW că sindicatul va continua lupta la Mercedes.
”Să câştigăm mai mult pentru clasa muncitoare din toată această naţiune”, a spus el.
Votul de la fabrica Mercedes, programat pentru mijlocul lunii mai, este aşteptat să fie o luptă mai dură decât la VW, a cărei conducere a adoptat o poziţie neutră faţă de vot.
Mercedes a spus că respectă dreptul lucrătorilor de a se organiza şi doreşte ca aceştia să ia o decizie în cunoştinţă de cauză. Dar, într-o scrisoare adresată angajaţilor în ianuarie, se spunea că organizatorii sindicali ”nu vă pot garanta nimic” şi că unii lucrători au spus nu sindicalizării din cauza salariilor şi beneficiilor competitive ale Mercedes.
”Mercedes desfăşoară o campanie antisindicală mult mai agresivă decât Volkswagen în cadrul fabricii”, a declarat John Logan, profesor pentru muncă la Universitatea de Stat din San Francisco. Dar el a adăugat că marea victorie a VW, unde 73% dintre lucrătorii eligibili au votat în favoare, va oferi un impuls semnificativ pentru organizarea voturilor la alte fabrici din sud.
”Acest lucru le va oferi un impuls imens pentru votul de la Mercedes, iar dacă îl vor câştiga şi pe acesta, nu aş fi surprins să văd alegeri la Hyundai, Honda şi Toyota în următoarele câteva luni”, a spus el.
UAW spune că ”o supermajoritate” dintre cei aproximativ 5.200 de lucrători eligibili de la uzina de asamblare Mercedes din Vance, Alabama, şi o fabrică de baterii din Woodstock, din apropiere, îl susţin.
Politica UAW este de a presa pentru vot odată ce 70% dintre lucrători au semnat carnetele de sindicat.
Multe pot depinde de economie şi percepţiile despre siguranţa locului de muncă.
În sudul tradiţional anti-sindical, unde UAW a pierdut mai multe lupte în trecut, şase guvernatori republicani categoric campaniei actuale a sindicatului, descriind-o ca riscând securitatea locurilor de muncă, deoarece producătorii de automobile se confruntă cu costuri mai mari ale forţei de muncă.
Înainte de discuţiile privind forţa de muncă din UAW, din toamna trecută, cu producătorii de automobile din Detroit Three, oficialii Ford au spus că costurile forţei de muncă din SUA erau de 64 de dolari pe oră, în comparaţie cu aproximativ 55 de dolari pentru producătorii de automobile străini şi 45-50 de dolari pentru liderul vehiculelor electrice Tesla.
Lucrătorii de la alte două fabrici din sudul SUA – o fabrică Hyundai din Alabama şi o fabrică de piese Toyota din Missouri – au lansat, de asemenea, campanii de organizare, 30% dintre angajaţi semnând carduri, spunând că sprijină UAW. Lucrătorii de la fabrica VW spun că vor începe duminică întâlnirile pentru a elabora o strategie privind negocierile contractuale.
”Lupta adevărată este să vă primiţi partea echitabilă”, le-a spus Fain lucrătorilor VW, vineri seară. Lucrătorul VW Jeremy Bowman, care speră să facă parte din comitetul de organizare al uzinei, a fost de acord. ”Lupta abia începe”, a spus el.