Lucrătorii de la uzina Volkswagen din Tennessee au votat să se alăture United Auto Workers, într-o victorie majoră a sindicatului, în timp ce acesta se extinde dincolo de baza sa din Detroit, în sudul și vestul SUA, transmite Reuters.
Majoritatea lucrătorilor eligibili au votat în favoarea sindicatului, numărul final de vineri fiind de 2.628 la 985, sau 73% pentru aderarea la UAW.
Victoria zdrobitoare va face din fabrica Chattanooga prima fabrică auto din sud care s-a sindicalizat prin alegeri din anii 1940 și prima fabrică auto deținută de străini din sud care a făcut acest lucru.
Este, de asemenea, o lovitură uriașă pentru campania președintelui UAW Shawn Fain de a sindicaliza fabricile deținute de peste o duzină de producători de automobile din SUA, inclusiv Tesla.
Fain, cunoscut pentru tacticile sale agresive de negociere, și echipa sa s-au angajat să cheltuie 40 de milioane de dolari până în 2026 pentru acest efort.
Muncitorii fericiți, unii în lacrimi, și-au ridicat brațele în semn de victorie și au ținut în sus afișe cu ”Unirea Da” în timp ce a sosit bilanțul final.
”Sunt încântat că am realizat cu adevărat ceea ce ne-am propus. Spuneți Mercedes că sunt următorii”, a spus angajata VW Lisa Elliott, în timp ce își îmbrățișa colegii.
O fabrică Mercedes din Alabama, la care majoritatea lucrătorilor au semnat carduri care indică că sprijină sindicalizarea, va fi următoarea unitate care va organiza alegeri UAW, în săptămâna din 13 mai.
”Toți tocmai ați făcut cel mai important lucru pe care îl poate face un om din clasa muncitoare și acesta este să se ridice”, le-a spus Fain lucrătorilor care au numărat voturile.
„Voi veți deschide calea. Vom duce această luptă la Mercedes și peste tot în altă parte”, a adăugat el.
Deși UAW a pierdut cu puține voturi la aceeași fabrică în 2014 și 2019, votul din acest an a fost precedat de sprijinul public în creștere pentru sindicate și de negocieri de succes de anul trecut cu cei trei mari producători de automobile.
”Marja este copleșitoare. Acesta este un moment istoric”, a spus Harley Shaiken, profesor pentru muncă la Universitatea din California, Berkeley.
VW a adoptat o poziție neutră în privința votului la singura sa fabrică non-sindicalizată la nivel global.
UAW a reprezentat anterior lucrătorii VW la o fabrică din Pennsylvania care a construit mașini Rabbit, înainte de a se închide în 1988.
UAW – al cărui număr de membri a scăzut pe măsură ce producătorii de automobile din Detroit s-au restructurat – s-a lovit de zeci de ani de refuz la fabricile auto din sud, unde sentimentul antisindical a fost de mult înrădăcinat.
La începutul acestei săptămâni, guvernatorii republicani din șase state din sud, inclusiv Tennessee, s-au declarat în opoziție cu sindicatul.
Pe lângă cele două pierderi anterioare de la VW, UAW a suferit încă trei eșecuri semnificative la fabricile din sud deținute de Nissan, ultima oară în 2017, în Mississippi.
Dar mișcarea muncitorească mai largă a trecut de atunci printr-o oarecare renaștere, cu un număr record de lucrători din diverse industrii care au intrat în grevă anul trecut.
În toamna trecută, președintele american Joe Biden a mers la liniile de pichet în afara Detroit-ului, unde sindicatul a obținut creșteri procentuale de două cifre ale salariilor, precum și la General Motors, Ford Motor și Stellantis.
Acest lucru a declanșat un val de creșteri salariale la fabricile auto fără sindicat, pentru a le ține departe.