Grupul Stellantis, care a împlinit în luna ianuarie trei ani de la înființarea sa prin fuziunea dintre Peugeot Citroen (PSA) și Fiat Chrysler (FCA), a anunțat rezultatele financiare pentru al treilea an de existență, cu performanțe în creștere față de anii anteriori pe fondul revenirii vânzărilor la finalul crizei de semiconductori.
Stellantis a reușit să-și majoreze veniturile în 2023 cu 6 procente față de 2022, ajungând la un nivel de 189,5 miliarde de euro, în condițiile în care vânzările companiei au avut o creștere de 7%.
Profitul net al Stellantis a atins valoarea de 18,6 miliarde de euro, în creștere cu 11% față de anul anterior, la un profit operațional de 24,3 miliarde euro, în creștere cu 1%, și o marjă foarte bună, de 12,8%. Compania a raportat și un flux de numerar liber de 12,9 miliarde de euro, în creștere cu 19% față de 2022. Este important și faptul că bilanțul include și un cost de 2 miliarde euro cauzat de rechemarea Takata și de penalitățile CAFE, generate de nerespectarea limitelor de emisii.
Vânzările Stellantis s-au ridicat la 6,17 milioane de unități, în creștere cu 7% față de anul 2022, bazându-se pe majorări ale livrărilor pe mai multe piețe importante. În Europa, compania a vândut 2,7 milioane de vehicule, în creștere cu 5,6%, în America de Nord, a vândut 1,78 milioane de vehicule, la un nivel apropiat de cel din 2022, iar în America de Sud a vândut 879.000 de vehicule, , în creștere cu 4,1%.
Contribuția piețelor la formarea cifrei de afaceri a fost diferită însă de vânzări, datorită prețurilor vehiculelor. America de Nord a înregistrat un profit operațional de 13,9 miliarde euro, în timp ce Europa doar 6,29 miliarde euro, iar America de Sud, 2,04 miliarde euro. Compania Stellantis a fost depășită în 2023, la o distanță foarte mică, de General Motors, care a raportat 6,18 milioane de vehicule vândute, astfel că devine a cincea cea mai mare companie auto din lume, după Toyota, VW Group, Hyundai – Kia și GM.
Singura veste proastă este cea referitoare la piața din China, unde Stellantis a vândut doar 65.000 de vehicule, în scădere cu 30%, la finalul unui an care adâncește și mai mult criza pe care o traversează compania pe această piață și pe care încearcă să o rezolve cu noile parteneriate încheiate.
Compania a anunțat că va redistribui acționarilor 6,6 miliarde de euro, ceea ce înseamnă 16% din capitalizarea companiei la 1 ianuarie 2023 și cu 53% mai mult decât în urmă cu un an, când erau redistribuiți acționarilor 4,3 miliarde euro. Dividendele propuse vor fi de 1,55 euro pe acțiune ordinară, cu 16% mai mult decât în urmă cu un an.
„Deoarece tocmai am sărbătorit cea de-a treia aniversare de la crearea Stellantis, aș dori să mulțumesc călduros echipelor noastre care ne implementează strategia la un nivel remarcabil și care contribuie semnificativ la creșterea noastră, în ciuda celor mai puternice situații potrivnice. Rezultatele financiare record anunțate astăzi demonstrează că am devenit un nou lider mondial în sectorul nostru și că vom putea rămâne solizi în fața unui an 2024 care se anunță a fi plin de evenimente. Cu flexibilitatea tehnologiei și a planului nostru de produse, suntem pregătiți să facem față oricăror scenarii care ar putea apărea și să ne îndeplinim angajamentele planului nostru Dare Forward 2030”, a transmis Carlos Tavares, CEO Stellantis.