Acţiunile Nissan au scăzut vineri cu 12%, cel mai sever declin din ultimii peste 20 de ani, după ce rezultatele trimestriale au fost sub aşteptări, iar producătorul auto nipon a înrăutăţit previziunile privind vânzarea, pe fondul sporirii concurenţei în China, cea mai mare piaţă auto din lume, transmite Reuters.
În urma scăderii cu 11,6% a acţiunilor, Nissan a pierdut 1,8 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră.
Succesul companiilor auto chineze, cum ar fi BYD, care au lansat vehicule electrice (EV) dedicate tinerilor la preţuri rezonabile, a dus la scăderea cotei de piaţă a producătorilor auto străini în statul asiatic.
Problema este şi mai dificilă pentru Nissan, până în 2022 China fiind cea mai mare piaţă a sa.
Comparativ cu rivalele Toyota şi Honda, Nissan este „cea mai vulnerabilă” în China, unde valoarea sa de marcă este mai redusă, a apreciat James Hong, de la compania de cercetare a pieţei Macquarie. Acesta a adăugat: „Ei simt cel mai mult presiunea. Mulţi producători auto chinezi devin din ce în ce mai agresivi şi evident îşi majorează cota de piaţă”.
În trimestrul patru din 2023, profitul operaţional al Nissan a crescut cu 6,4%, la 141,6 miliarde de yeni (951,80 de milioane de dolari), în timp ce analiştii se aşteptau la 179,8 miliarde de yeni.
Compania şi-a menţinut previziunile privind obţinerea în acest an fiscal a unui profit operaţional de 620 miliarde de yeni. Dar prognozele privind vânzările anuale au fost revizuite în scădere, la 3,55 de milioane de vehicule, de la un nivel de 3,7 milioane de vehicule estimat anterior.
„Ne gestionăm afacerea în mod disciplinat”. Înrăutăţirea previziunilor privind vânzările reflectă sporirea concurenţei şi dificultăţile logistice din jurul principalelor pieţe ale companiei, inclusiv China, a afirmat directorul financiar al Nissan, Stephen Ma.
Pe piaţa chineză, vânzările Nissan au scăzut cu un sfert în perioada aprilie-decembrie 2023.
Stephen Ma a dat asigurări că Nissan ia măsuri pentru a-şi creşte competitivitatea, cum ar fi ajustarea stimulentelor.
Pe fondul creşterii concurenţei pe piaţa chineză, care a forţat producătorii auto să reducă preţurile, Nissan a anunţat că venitul net per vehicul a scăzut cu 8% în China faţă de anul precedent. Aceste evoluţii ar putea face ca afacerea Nissan în China să înregistreze o marjă de profit zero, a avertizat Hong.
Stephen Ma a anunţat că în trimestrul patru din 2023 Nissan a înregistrat progrese în privinţa majorării vânzărilor în China, iar compania vrea să devină un jucător relevant şi important pe această piaţă.
Nissan, cu sediul în Yokohama, se aşteaptă în anul fiscal care se va încheia la 31 martie 2024 la un profit net de 390 de miliarde de yeni, în creştere cu 75,8% faţă de anul anterior, în timp ce veniturile ar urma să se situeze la 13.000 de miliarde de yeni, un avans de 22,7% comparativ cu anul precedent.