Infracțiunile rutiere grave, cum ar fi viteza excesivă sau șofatul în stare de ebrietate, ar trebui să ducă la pierderea dreptului de a conduce la nivelul întregii UE, au declarat marți eurodeputații, reuniți în sesiune plenară la Strasbourg.
În prezent, dacă un conducător auto își pierde permisul în urma unei infracțiuni rutiere într-o altă țară a UE decât cea care i-a eliberat permisul, în majoritatea cazurilor sancțiunea este aplicabilă numai în țara în care a fost comisă infracțiunea și nu implică restricții în restul UE, precizează Parlamentul European într-un comunicat.
Pentru a se asigura că suspendarea, restricționarea sau retragerea permisului de conducere al unui nerezident se aplică în toate țările UE, noile norme impun ca această decizie să fie transferată țării UE care a eliberat permisul de conducere.
Eurodeputații propun adăugarea conducerii fără permis valabil pe lista infracțiunilor rutiere grave, cum ar fi conducerea în stare de ebrietate sau accidentele rutiere soldate cu morți, ceea ce ar declanșa schimbul de informații cu privire la interdicția de a urca la volan.
Conducerea cu 50 km/h peste limita de viteză este, de asemenea, una dintre infracțiunile rutiere grave care ar putea duce la pierderea permisului.
PE a stabilit o limită de viteză mai mică pentru zonele rezidențiale, ceea ce înseamnă că șofatul peste limita de viteză de 30 km/h pe aceste drumuri ar putea duce la pierderea permisului sau la suspendarea acestuia.
Legislativul european sugerează să se stabilească un termen limită de zece zile lucrătoare pentru ca țările UE să se informeze reciproc cu privire la deciziile în legătură cu descalificarea conducătorilor auto și un alt termen de 15 zile lucrătoare pentru a decide dacă descalificarea se va aplica în întreaga UE. Șoferul în cauză ar trebui să fie informat cu privire la o decizie finală în termen de șapte zile lucrătoare, adaugă eurodeputații.
„Sunt convins că această directivă nu numai că va contribui la reducerea numărului de accidente rutiere, dar va contribui, de asemenea, la o mai bună conștientizare în rândul cetățenilor cu privire la conducerea mai responsabilă și la dorința de a respecta normele și de a accepta consecințele încălcării acestora, indiferent unde conduc aceștia în UE”, a declarat raportorul PE, eurodeputatul bulgar Petar Vitanov (S&D), citat într-un comunicat.
Proiectul de norme privind efectul la nivelul Uniunii Europene al anumitor interdicții de conducere a fost adoptat cu 372 de voturi pentru, 220 împotrivă și 43 de abțineri. Parlamentul și-a închis acum prima lectură și, întrucât Consiliul nu și-a adoptat încă poziția, noul parlament care urmează să fie ales în iunie va continua lucrările cu privire la această lege.
Normele privind interdicția de a conduce vehicule fac parte din pachetul privind siguranța rutieră prezentat de Comisie în martie 2023. Acesta conține, de asemenea, schimbul transfrontalier de informații în legătură cu regulile în materie de infracțiuni al codul rutier, care sunt în prezent în negociere cu Consiliul. Pachetul urmărește să îmbunătățească siguranța tuturor participanților la trafic și să se apropie cât mai mult posibil de obiectivul zero decese în transportul rutier din UE până în 2050.