Apariția vehiculelor electrice chinezești ieftine a sporit presiunea asupra producătorilor auto tradiționali, care au apelat la furnizori, de la producătorii de materiale pentru baterii la producătorii de cipuri, pentru a reduce costurile și a dezvolta vehicule electrice accesibile mai repede decât era planificat anterior, scrie Reuters într-o analiză.
“Constructorii auto se orientează acum doar către vehicule accesibile, știind că trebuie să o facă, altfel vor pierde în fața producătorilor chinezi”, a declarat Andy Palmer, președintele companiei britanice Brill Power, care a dezvoltat hardware și software pentru a îmbunătăți performanța sistemului de gestionare a bateriilor pentru vehicule electrice.
Palmer, fost director executiv al Aston Martin, a declarat că produsele Brill Power ar putea crește autonomia vehiculelor electrice cu 60% și ar permite utilizarea unor baterii mai mici. Bateria este cea mai costisitoare componentă a unui vehicul electric.
Temerile legate de încetinirea cererii din cauza costului ridicat al vehiculelor electrice au sporit urgența reducerii costurilor.
Această urgență poate fi observată peste tot. Renault a declarat luna trecută că plănuiește reduceri de costuri de 40% pentru vehiculele sale electrice pentru a ajunge la paritate de preț cu modelele pe bază de combustibili fosili.
Stellantis construiește o uzină europeană împreună cu firma CATL din China pentru a produce baterii LFP mai ieftine și a prezentat recent SUV-ul electric Citroen e-C3, care începe de la 23.300 de euro.
Volkswagen și Tesla dezvoltă mașini electrice de 25.000 de euro.
Vincent Pluvinage, directorul general al OneD Battery Sciences din Palo Alto, California, a declarat că, în timpul vizitelor sale recente la clienții producătorilor auto europeni, fiecare întâlnire a început cu același refren: “‘Reducerea costurilor este acum mai importantă decât orice altceva’”.
OneD adaugă nanofire de siliciu la materialul anodic al bateriilor EV din grafit pentru a crește autonomia și a reduce timpul de încărcare, economisind 281 de dolari – aproape 50% – față de utilizarea grafitului singur pentru o baterie EV de 100 de kilowați/oră (kWh).
Acest lucru poate reduce greutatea bateriei EV cu 20% pentru aceeași autonomie, a declarat Pluvinage. General Motors este un investitor și client al OneD.
OneD a dezvoltat un proces de fabricație pe utilaje relativ ieftine folosite în industria panourilor solare, deoarece Pluvinage a spus că producătorii de automobile nu agreează procesele noi complexe și costisitoare. Prima fabrică de testare a OneD va fi deschisă la începutul anului viitor.
Veekim, cu sediul în Hodenhagen, Germania, a dezvoltat un motor pentru vehicule electrice cu magneți care utilizează o formă de ferită, sau pulbere de fier, în loc de pământuri rare, pe care cinci producători și furnizori de automobile îl testează pentru proiecte de vehicule electrice accesibile.
Constructorii auto tradiționali doresc să reducă utilizarea pământurilor rare, deoarece China domină mineritul și procesarea. Directorul executiv al Veekim, Peter Siegle, a declarat că utilizarea feritei mai ieftine și a proceselor cu costuri reduse – inclusiv a cablurilor de cupru tipărite 3D – poate reduce prețul unui motor de VE cu 20%. Motoarele pot costa mai mult de 500 de euro.
Totul se rezumă la costuri
Nu doar startup-urile caută reduceri de costuri pentru EV.
Producătorul de cipuri NXP colaborează cu producătorii de automobile pentru a reduce cantitatea de unități de control electronic – sau mini-computere – din EV-uri, care pot fi între 200 și 300, a declarat Allan McAuslin, director pentru controlul și electrificarea vehiculelor.
Siemens a dezvoltat un software de simulare numit “digital twins” pentru a reduce la jumătate timpul costisitor de dezvoltare a EV-urilor.
Constructorii europeni de automobile reacționează la sosirea EV-urilor mai ieftine din China, ai căror producători plănuiesc modele și mai ieftine.
De exemplu, hatchback-ul Dolphin de la BYD pornește în Marea Britanie de la 26.000 de lire sterline (33.000 de dolari), cu aproape 30% mai puțin decât prețul de pornire al hatchback-ului VW ID.3.
Dar producătorii de automobile din SUA, oarecum protejați de importurile chinezești de vehicule electrice (VE) prin subvențiile din Legea privind reducerea inflației, caută, de asemenea, VE mai accesibile.
GM a declarat că a economisit miliarde de euro, în parte prin dezvoltarea unui pachet de baterii mai ieftin cu baterii LFP pentru modelul său reînnoit Bolt EV, care va fi lansat în 2025, cu doi ani mai devreme decât era prevăzut.
Ford a declarat că va reduce costurile parțial printr-o creștere cu 50% a “internalizării” de piese precum bateriile și invertoarele.
Constructorii auto premium doresc și ei costuri mai mici pentru EV-uri.
Compania Our Next Energy, cu sediul în Michigan, dezvoltă un pachet de baterii “Ares” cu tehnologie LFP mai ieftină, care ar trebui să le ofere constructorilor de automobile aceeași autonomie electrică la jumătate de preț, precum și un pachet “Gemini” pentru clienți, inclusiv BMW, care oferă o autonomie extinsă și care ar trebui să coste 75 de dolari/kWh, față de o medie actuală de 130 de dolari/kWh, a declarat directorul general Mujeeb Ijaz.
Furnizorii au declarat că producătorii de automobile apreciază în special piesele mai puțin costisitoare care reduc și costurile de producție.
CelLink, cu sediul în San Carlos, California, a dezvoltat o foaie laminată pentru a înlocui cablajele – a căror fabricare și instalare necesită multă muncă – care poate fi instalată de roboți.
CelLink a strâns 250 de milioane de dolari de la investitori anul trecut și în luna mai a anunțat un împrumut de 362 de milioane de dolari din partea guvernului american pentru fabrica sa din Texas.
De la deschiderea fabricii, a declarat directorul general Kevin Coakley, “am primit o formă de comandă de achiziție de la practic fiecare producător auto important care a trecut pe acolo”.
Start-up-ul israelian Addionics a dezvoltat materiale pentru baterii cu electrozi poroși, tridimensionali din cupru și aluminiu, care arată ca niște eșarfe de mătase transparente atunci când sunt expuse la lumină și folosesc mult mai puține materiale – inclusiv cu 60% mai puțin cupru.
Acești electrozi asigură o încărcare mai rapidă și sporesc autonomia vehiculelor electrice cu 30%, a declarat Moshiel Biton, directorul executiv al companiei. Însă producătorii de automobile sunt mai interesați de economiile preconizate de până la 7,50 dolari pe kWh.
“Ceea ce auzim astăzi de la producătorii de automobile este: “Nu avem nevoie de o autonomie mai mare, ci de costuri mai mici””, a spus Biton.