Asamblarea modelului Dacia Spring în China ar putea duce la o sistare a subvențiilor oferite de statul francez pentru achiziția modelului electric.
Noile reglementări cu privire la subvențiile acordate celor care cumpără mașini electrice, aflate în discuție în executivul de la Paris, ar putea face vehiculele produse în China neeligibile. Conform AutomotiveNews Europe, care citează oficiali ai grupului Renault, compania se așteaptă să piardă stimulentele franceze pentru mașini electrice în cazul modelului Dacia Spring.
Modelul complet electric Dacia Spring, produs în China de partenerul grupului Renault, JMEV, este un succes pe piața europeană. În primele nouă luni din 2023 au fost înmatriculate, conform DataForce, peste 41.000 de unități Dacia Spring. Dintre acestea, circa 21.103 au intrat în circulație doar în Franța.
În Hexagon, succesul Dacia Spring este pus în special pe seama subvențiilor acordate de stat pentru achiziția de mașini nepoluante. Ca și în România, având un preț de catalog redus pentru un vehicul alimentat strict de baterii, mașina produsă în China ajunge ca după aplicarea bonusului să aibă un preț imbatabil. Mai exact, grație stimulentelor, prețul de bază de circa 21.000 de euro scade la doar 16.000 de euro.
Măsura guvernului francez vine în contextul în care oficialii Uniunii Europene au declanșat o investigația cu privire la subvențiile acordate de China producătorilor locali de mașini electrice, inclusiv celor care le exportă ulterior în Europa.
Pentru a nu ridica probleme în domeniul concurenței, francezii au gândit un proiect care penalizează mașinile care sunt produse cu un consum mare de energie din surse neregenerabile. Astfel, pentru a elimina subvențiile anumitor mașini, acestea vor fi dependente de amprenta totală de carbon a unui autovehicul, de la nivelul producției până la utilizare. Cum în uzinele chineze o parte covârșitoare a energiei utilizate pentru producție provine de la centrale pe bază de cărbune, vehiculele construite acolo își pot pierde eligibilitatea pentru subvenții.
Lista finală a vehiculelor electrice eligibile pentru subvențiile franceze va fi publicată pe 15 decembrie 2023, însă directorul financiar al grupului Renault, Thierry Pieton, și șeful mărcii Dacia, Denis Le Vot, au menționat, conform AutomotiveNews Europe, că se așteaptă ca Dacia Spring să își piardă eligibilitatea.
Modelul Spring este derivat din Renault Kwid, vehicul comercializat pentru prima dată în 2019 în India. Modificat pentru a utiliza un sistem de propulsie electric, acesta a fost vândut ulterior în China pentru ca, în 2021, să fie omologat pentru Europa.