Producătorii maşinilor colectate la internet colectează cam toate informaţiile pe care le pot colecta, inclusiv date la care şoferii şi pasagerii nu s-ar aştepta, precum expresia facială şi activitatea sexuală, arată un studiu.
La fel ca cazul calculatoarelor, dispozitivelor mobile sau a celor din sfera IoT, conexiunea la internet este promovată de producătorii auto ca un mare avantaj pentru clienţi, dar este folosită, fără o informare clară, pentru a colecta o mare cantitate de informaţii.
Un studiu realizat de Mozilla arată că toţi cei 25 de mari producători auto care au făcut obiectul cercetării colectează date fără vreo preocupare pentru intimitatea şoferilor şi a pasagerilor.
BMW, Ford, Toyota, Tesla, Subaru şi alţii colectează, printre altele, date despre rasa, greutatea şi sănătatea oamenilor, despre expresia facilă a acestora, statutul de imigrant şi chiar activitatea sexuală.
Cel mai departe dintre toţi producătorii cu datele pe care le colectează merge Nissan, conform celor de la Mozilla. Nissan colectează informaţii genetice, despre starea sănătăţii şi activitatea sexuală, printre altele, fără să detalieze cum colectează aceste date.
Tot Nissan îşi rezervă dreptul de a vinde datele pe care le colectează, astfel că şoferii şi pasagerii nu au cum să ştie unde şi cum vor fi folosite datele pe care producătorul auto le colectează despre ei.
Grupul Hyundai îşi rezervă dreptul de a monitoriza viaţa sexuală a şoferilor, deşi nu este clar ce legătură are asta cu condusul maşinii, iar Mercedes-Benz preinstalează TikTok pe sistemul de infotainment.
Majoritatea producătorilor fac ceea ce Mozilla numeşte „privacy washing” – dau asigurări goale privind protejarea intimităţii persoanelor, în vreme ce colectează cantităţi enorme de informaţii despre acestea.
Producătorii auto nu cer consimţământul oamenilor pentru colectarea datelor, ci consideră că aceştia sunt de acord cu termenii pe care-i stabilesc din momentul în care se urcă în maşină.