România, după Malta, dar înaintea Ungariei la înmatriculări de maşini electrice. Cotele de piaţă aferente maşinilor electrice continuă să crească în ţările Uniunii Europene, deşi cu viteze foarte diferit. Dacă în unele ţări, aproximativ o treime din maşinile înmatriculate sunt alimentate cu baterii, în altele nu depăşesc 3% din total.
În prima jumătate a anului 2023, înmatriculările de maşini electrice în Uniunea Europeană au crescut cu 53% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, cu un total de 703.586 BEV (vehicule electrice cu baterie) vândute (faţă de 457.567 în 2022).
Ţinând cont de faptul că în UE au fost scoase în circulaţie în total 5.438.653 de maşini între ianuarie şi iunie, se poate observa că cota de piaţă a maşinilor cu emisii zero este de 12,9%. Cu toate acestea, această proporţie nu reflectă situaţia din toate ţările UE, deoarece tranziţia la energie electrică se face cu viteze foarte diferite.
Suedia este ţara în care maşinile electrice se bucură de cea mai mare popularitate proporţional cu vânzările: aici, în primele 6 luni ale anului 2023 au fost înmatriculate 52.439, pentru o cotă de piaţă de 37,3% (dintr-un total de 140.663 de maşini vândute).
Nordul domină
Urmează Finlanda vecină, unde din cele 46.873 de maşini înmatriculate în perioada ianuarie-iunie, 15.300 au fost alimentate cu baterii, în proporţie de 32,6%. O altă ţară din nordul Europei închide „podiumul”, Danemarca, unde cota de piaţă a maşinilor electrice s-a situat la 31,0%, înaintea Ţărilor de Jos (28,9%), Luxemburg (19,9%), Irlanda (18,4%) şi Austria (18,4%). .
Ţara în care au fost înmatriculate cele mai multe maşini în termeni absoluţi în prima jumătate a anului 2023, Germania, este şi cea care a înregistrat cel mai mare număr de vânzări de BEV. De altfel, cetăţenii germani au cumpărat 220.244 dintr-un total de 1,23 milioane de înmatriculări, în proporţie de 15,8%.
Pe a doua piaţă după volum, cea franceză, vânzările de maşini electrice au ajuns în schimb la 137.919, cifră care reprezintă 15,5% din numărul total de maşini înmatriculate (echivalent cu 889.776 unităţi). Situaţia pe a treia piaţă ca număr de înmatriculări, Italia, este cu totul diferită: aici, în perioada ianuarie-iunie, maşinile electrice au retrogradat la o cotă de 3,9%, cu 32.673 de unităţi vândute.
Slovacia se află în ultimul loc în clasament în ceea ce priveşte cotele de piaţă pentru maşinile electrice, unde BEV-urile reprezintă doar 2,4% din piaţă, cu 1.086 de unităţi vândute dintr-un total de 45.457 de înmatriculări. Proporţia este ceva mai mare în Cehia (2,6%) şi Croaţia (2,8%), în timp ce în Polonia, a şasea piaţă a UE după volum, cota de piaţă se opreşte la 3,6%.
Cotele de piaţă pentru maşinile electrice în fiecare ţară a Uniunii Europene:
Suedia: 37,3% (52.439 de înmatriculări dintr-un total de 140.663);
Finlanda: 32,6% (15.300 de înmatriculări dintr-un total de 46.873);
Danemarca: 31,0% (26.173 înmatriculări dintr-un total de 84.344);
Olanda: 28,9% (58.272 înmatriculări dintr-un total de 201.792);
Luxemburg: 19,9% (5.284 de înmatriculări dintr-un total de 26.494);
Irlanda: 18,4% (14.297 înmatriculări dintr-un total de 77.496);
Austria: 18,4% (23.372 de înmatriculări dintr-un total de 126.690);
Belgia: 16,5% (43.578 înmatriculări dintr-un total de 264.475);
Germania: 15,8% (220.244 înmatriculări dintr-un total de 1.396.870);
Franţa: 15,5% (137.919 înmatriculări dintr-un total de 889.776);
Portugalia: 15,5% (17.074 înmatriculări dintr-un total de 110.155);
Malta: 14,6% (579 de înmatriculări dintr-un total de 3.970);
13. România: 9,5% (6.998 înmatriculări dintr-un total de 73.645);
Letonia: 9,1% (901 înmatriculări dintr-un total de 9.903);
Slovenia: 7,9% (2.164 înmatriculări dintr-un total de 27.310);
Lituania: 6,9% (1.009 înmatriculări dintr-un total de 14.680);
Estonia: 5,3% (644 înmatriculări dintr-un total de 12.131);
Ungaria: 5,1% (2.865 de înmatriculări dintr-un total de 56.467);
Bulgaria: 5,0% (879 înmatriculări dintr-un total de 17.633);
Spania: 4,7% (23.893 înmatriculări dintr-un total de 505.421);
Grecia: 4,6% (3.212 înmatriculări dintr-un total de 70.362);
Cipru: 4,0% (308 înmatriculări dintr-un total de 7.642);
Italia: 3,9% (32.673 de înmatriculări dintr-un total de 840.750);
Polonia: 3,6% (8.495 înmatriculări dintr-un total de 238.672);
Croaţia: 2,8% (920 înmatriculări dintr-un total de 33.435);
Cehia: 2,6% (3.008 înmatriculări dintr-un total de 115.548);
Slovacia: 2,4% (1.086 înmatriculări dintr-un total de 45.457