Un comunicat publicat astăzi pe site-ul Nissan menționează că Ashwani Gupta, COO al companiei nipone, va renunța la post pe 27 iunie. La aceeași dată va fi anunțat un nou consiliu de conducere.
Luptele interne din cadrul companiei Nissan nu par a avea sfârșit și au efecte grave asupra producătorului japonez de mașini. Începute imediat după eliminarea din companie și arestarea lui Carlos Ghosn, adevăratele bătălii dintre șefii Nissan au avut un prim rezultat negativ prin slăbirea alianței încheiate cu partenerul european Renault și au culminat cu înlăturarea lui Hiroto Saikawa din funcția de director executiv (CEO) în 2019.
Hiroto Saikawa i-a lăsat locul, tot după multe negocieri și ședințe aprinse, lui Makoto Uchida, fost șef al operațiunilor Nissan în China. Pe atunci, presa niponă vorbea despre lupte interne „toxice” pentru controlul companiei care au paralizat grupul, iar Financial Times cita directori de rang secund ai producătorului auto care declarau că „este un dezastru. Totul este scăpat de sub control. Nimeni nu pare să fie la comandă și asta nu poate dura mult timp. Este suficient”.
Ajuns la conducerea Nissan, Makoto Uchida a avut puține momente liniștite, el având un adversar puternic în Ashwani Gupta, conducător al diviziei din India care s-a aflat și el pe lista scurtă a celor care îl puteau înlocui pe Saikawa. Pierzând poziția de CEO al Nissan, acesta s-a văzut nevoit să accepte funcția de director operațional (COO).
De pe a doua poziție din companie, Gupta a condus planul de redresare al Nissan și, conform apropiaților, a avut multe controverse cu șeful său direct, Makoto Uchida. Chiar dacă a reușit să stabilizeze compania și bilanțul financiar, grav afectate de degringolada de după arestarea lui Carlos Ghosn, Ashwani Gupta a ratat obiectivul de creștere a vânzărilor și, mai important, pe cel de a readuce valoarea acțiunilor la nivelul din 2018 – 2019. În prezent, acțiunile Nissan sunt cu aproape 50% sub valoarea avută înainte de arestarea lui Ghosn. Pentru comparație, alt mare producător nipon, Toyota Motor Corp., a crescut cu 70% în același interval de timp. Totodată lui Gupta i se poate reproșa rezultatul complet nesatisfăcător din negocierile cu Renault.
Poziția tot mai slabă a lui Ashwani Gupta în cadrul Nissan a devenit foarte vizibilă în luna mai a acestui an când a fost retras din consiliul de conducere, dar și de lista cu posibili candidați la funcția de CEO. Tot atunci a fost demis Masakazu Toyoda, unul dintre cei care susțineau o colaborare mai strânsă cu partenerul Renault.
Pe lângă cele două măsuri de mai sus, tulburările din cadrul Nissan au părut a fi și cauza plecării lui Peyman Kargar, șeful mărcii premium Infiniti. În martie 2023 acesta a plecat din grupul Nissan preferând o funcție în cadrul Renault.
Pentru ca intriga să fie chiar mai încurcată și finalitatea mai limpede, Financial Times a scris că, în ultimele luni, șeful comitetului de audit al Nissan a depus „mai multe plângeri interne” împotriva COO-ului Ashwani Gupta. Informația a fost confirmată de doi angajați Nissan al căror nume au fost păstrate sub tăcere de publicație.