Uzina Dacia din Mioveni: creștere a cifrei de afaceri cu 20%, plus 26% la profit

Da mai departe!

Automobile Dacia, compania care deține și operează uzina de automobile Dacia din Mioveni, a avut anul trecut o cifră de afaceri în creștere de aproape 20% comparativ cu anul precedent, pe fondul creșterii producției de automobile și piese de schimb.

Uzina Dacia din județul Argeș a avut venituri din exploatare de 25,7 miliarde de lei în 2022 (aproximativ 5,1 miliarde euro), cu 19,9% mai mari decât cele din anul anterior, cu un profit din exploatare de 624 milioane de lei (circa 124 milioane euro) și un profit brut de 650 milioane de lei, în creștere cu 26,7% față de cel din 2021. Profitul net al companiei s-a ridicat la 527 de milioane de lei (+5,8% față de 2021), adică puțin peste 100 de milioane de euro, în timp ce impozitul plătit statului român aferent exercițiului 2022 se ridică la 124 milioane de lei. Marja profitului operațional a fost de 2,4%. Vânzările de automobile și componente (motoare și CKD) ale Automobile Dacia SA au reprezentat 90% din venituri și s-au ridicat la 23,1 miliarde de lei, în creștere cu 19,3% față de 2021. Veniturile din exporturi au reprezentat la rândul lor mai mult de 90% din această activitate, fiind calculate la 21,18 miliarde lei, cu 22,5% mai mari decât în urmă cu un an, în timp ce veniturile din vânzările pe piața internă au rămas la un nivel comparabil (-0,6%), respectiv 1,95 miliarde lei. Și vânzările de piese de schimb au crescut cu 23,3%, la o valoare de 1,36 miliarde lei, într-o proporție aproape egală între intern și extern: 506 milioane pe piața internă și 855 milioane de lei la export.

Compania a mai realizat și alte venituri, de 1,2 miliarde de lei, din alte vânzări. Producția vândută de Dacia a fost formată preponderent din SUV-ul Duster, care a înregistrat un volum de 213.995 unități, în creștere substanțială față de anul anterior (+25.000 de unități), la polul opus cu Sandero, care a mai fost vândut într-o pondere foarte mică (2.901 unități), practic doar necesarul pieței interne, o scădere de 40.514 unități față de 2021. Sedanul Logan a fost vândut într-un volum de 25.212 unități, aproape la fel ca în 2021, creșterea de 1.475 de unități fiind generată de creșterea pieței locale. În total, fabrica din Mioveni a vândut către rețelele de distribuție 314.150 de autovehicule, cu 22,1% mai multe decât în 2021.

De asemenea, uzina a mai vândut 713.318 metri cubi de kit-uri complete de automobile, care au fost expediate uzinelor din Africa, Asia, America de Sud și altele, pentru asamblarea de automobile Dacia sau Renault. Volumul a fost mai mic față de cel din 2021, mai ales din cauza închiderii activităților Renault din Rusia. Producția de autovehicule și CKD-uri a fost apropiată de volumul vândut, respectiv 314.228 de vehicule complete, 337.777 motoare și 437.739 de șasiuri, acestea două din urmă fiind parte din CKD-urile expediate uzinelor partenere. În ceea ce privește fluctuația de personal, Automobile Dacia SA a rămas cu un număr de 12.771 de angajați, în 2022, mai mic cu 562 față de cel înregistrat în 2021, ca urmare a încetării a 766 de contracte de muncă, diferența fiind dată de angajări.

Referitor la investiții, compania precizează în bilanțul pe 2022 că nu a primit în cursul anului subvenții, însă avea subvenții brute în sold de 212,3 milioane de lei, din care 57,5 milioane de lei se aflau în perioada de monitorizare. La sfârșitul lui 2022, Automobile Dacia SA avea înregistrate investiții aferente proiectului „Extinderea capacității de producție vehicule” în valoare de 42,6 milioane de lei. Automobile Dacia SA avea, la finalul lui 2022, un activ net de 4,4 miliarde lei, în scădere cu 18,7% față de 2021. Datoriile companiei au crescut în 2022 la 4,6 miliarde lei, cea mai mare parte fiind datorii către furnizori. Profitul realizat va fi distribuit în mare parte acționarilor, cu excepția rezervei legale de 33 milioane lei.  Datele din bilanț cuprind exclusiv activitatea uzinei Dacia din România pe care o deține într-o pondere de 99,5% Renault SA.

Activitatea mărcii Dacia (unitatea de business Dacia din cadrul Renault Grou) este însă mult mai amplă, deoarece cuprinde producția de automobile din Maroc, o uzină pe care o deține Renault, fără legătură cu Automobile Dacia SA, astfel că vânzările totale ale mărcii Dacia au fost, cu tot cu cele din Maroc, de 573.837 de automobile, la care se adaugă CKD-urile expediate către alte uzine Renault din lume. Veniturile totale neoficiale, estimate, ale mărcii Dacia, s-au ridicat la circa 10 miliarde euro, dublu față de cele realizate în România.

Related posts