Renault Group a raportat anul trecut pierderi de 700 milioane euro la nivel global, în principal din cauza cedării activităţii din Rusia, în timp ce profitul net al companiei, fără afacerile din Rusia, a atins valoarea de 1,6 miliarde euro, cu 1,1 miliarde peste nivelul din 2021. Cifra de afaceri a grupului este de 46,4 miliarde de euro, în creştere cu 11,4 % faţă de 2021.
”Cifra de afaceri a grupului atinge 46,4 miliarde de euro : +11,4% faţă de 2021. Marja operaţională a Grupului se ridică la 2,6 miliarde de euro (5,6% din cifra de afaceri): în creştere cu 1,4 miliarde de euro faţă de 2021 (+2,8 puncte procentuale). Marja s-a cifrat la 6,4% în semestrul al doilea din 2022 (+2,9 puncte procentuale faţă de semestrul al doilea al anului 2021)”, arată grupul într-un comunicat.
Renault Group este prezent în peste 130 de ţări şi are peste 111.000 de salariaţi. Grupul a vândut 2,1 milioane de vehicule în 2022.
Marja operaţională a perimetrului Automobile s-a cifrat la 1,4 miliarde de euro (3,3% din cifra de afaceri), în creştere cu 1,4 miliarde de euro faţă de anul 2021 (+3,3 puncte procentuale). Ea se ridică la 4,2% în semestrul al doilea din 2022 (+3,5 puncte procentuale faţă de nivelul atins în semestrul al doilea din 2021).
”Cifra de afaceri a Grupului atinge 46,391 miliarde de euro, în creştere cu 11,4% faţă de 2021. La nivel constant al ratelor de schimb, cifra de afaceri este în creştere cu 12,4% (efect negativ de -1 punct al ratelor de schimb valutar). Cifra de afaceri a perimetrului Automobile se ridică la 43,121 milioane de euro, în creştere cu 11,4% faţă de 2021. La nivel constant al ratelor de schimb, cifra de afaceri este în creştere cu 12,6% (efect negativ de -1,2 puncte al ratelor de schimb, legat în principal de devalorizarea Lirei turceşti şi a Peso-ului argentinian)”, arată grupul.
Rezultatul financiar se cifrează la -486 milioane de euro, faţă de -295 milioane de euro în 2021. Această degradare se explică în principal prin impactul contabil al hiperinflaţiei din Argentina, în pofida scăderii dobânzilor aplicate datoriei nete.
Contribuţia companiilor asociate se ridică la 423 milioane de euro, faţă de 515 milioane de euro în 2021. Ea include 526 milioane de euro legată de contribuţia Nissan, care compensează din plin contribuţia negativă a celorlalte companii asociate (-103 milioane de euro) legată în principal de deprecierea acţiunilor Renault Nissan Bank în Rusia.
Grupul înregistrează o marjă operaţională pozitivă de 2,595 miliarde de euro (5,6% din cifra de afaceri) faţă de 1,153 miliarde de euro (2,8% din cifra de afaceri) în 2021 (+1,442 miliarde de euro şi +2,8 puncte). Ea a crescut la 6,4% în semestrul al doilea al anului 2022 faţă de 4,7% în primul semestru.
Marja operaţională a perimetrului Automobile s-a cifrat la 1,402 miliarde de euro (3,3% din cifra de afaceri a perimetrului Automobile) faţă de -3 milioane de euro în 2021, în creştere cu +3,3 puncte procentuale.
”Rezultatul net al activităţilor continuate se ridică la 1,620 miliarde de euro, în creştere cu 1,071 miliarde de euro faţă de 2021. Rezultatul net al activităţilor continuate, parte a grupului, este de 1,650 miliarde de euro (echivalent cu 6,07 euro pe acţiune). Rezultatul net al activităţilor abandonate se ridică la -2,32 miliarde de euro ca urmare a sarcinii de ajustare legată de cedarea activităţilor industriale din Rusia. Astfel, rezultatul net se cifrează la -700 milioane de euro iar rezultatul net, parte a grupului, la -338 milioane de euro (echivalent cu -1,24 euro pe acţiune)”, relevă raportul grupului.
De asemenea, portofoliul de comenzi al grupului în Europa a atins niveluri record, de 3,5 luni de vânzare la sfârşitul anului.
Renault Arkana a înregistrat 86.000 de unităţi vândute în peste 50 de ţări în 2022. În Europa, 65% din vânzări corespund versiunii E-TECH, 74% sunt versiunea vârf de gamă şi 56% sunt vândute către persoane fizice.
Lansat la sfârşitul trimestrului al doilea din 2022, Renault Megane E-TECH Electric a fost vândut deja în peste 33.000 de unităţi. În semestrul al doilea al anului trecut, a fost modelul electric cel mai vândut din Franţa. Renault Megane E-TECH Electric înregistrează peste 49.000 de comenzi de la lansare, din care peste 70% pentru versiunile vârf de gamă şi peste 80 % pentru motorizările cele mai puternice.
Dacia Sandero rămâne, din 2017, cel mai vândut model către persoane fizice din Europa, cu 229.500 de unităţi comercializate anul trecut.
Lansat la jumătatea anului 2021, Dacia Spring a înregistrat vânzări în creştere cu 75% faţă de anul 2021, cu 48.900 de unităţi comercializate. Dacia Spring se situează pe locul al treilea în clasamentul celor mai vândute vehicule electrice către clienţii particulari din Europa.
Dacia Jogger înregistrează peste 57.000 de unităţi vândute. Modelul de familie al mărcii Dacia se situează pe locul al doilea în vânzările de vehicule de segment C (exceptând modele SUV) către persoane fizice la nivelul pieţei din Europa.
Alpine afişează un nivel record al vânzărilor, în creştere cu 33% faţă de 2021.
Într-un context care rămâne dificil, grupul urmăreşte creşterea performanţei sale în 2023 cu o marjă operaţională a grupului superioară sau egală cu 6% şi un free cash-flow operaţional al perimetrului Automobile superior sau egal cu 2 miliarde de euro.
Impactul cedării activităţilor auto din Rusia asupra situaţiei financiare
În luna mai 2022, Consiliul de administraţie al Renault Group a aprobat în unanimitate semnarea acordurilor privind cedarea a 100% din acţiunile deţinute de Renault Group în filiala Renault Rusia către primăria oraşului Moscova şi cedarea participării sale de 67,69% la AVTOVAZ către NAMI (Institutul central de cercetare şi dezvoltare a automobilelor şi motoarelor). Acordul prevede o opţiune de răscumpărare de către Renault Group a participării sale în AVTOVAZ, care poate fi exercitată în anumite perioade în cursul următorilor 6 ani.
Ca urmare a acestor acorduri, activităţile din Rusia nu au mai fost consolidate în conturile anuale pe 2022 ale Renault Group şi au fost tratate ca activităţi abandonate în aplicaţia IFRS 5, cu efect retroactiv la 1 ianuarie 2022. Agregatele financiare ale activităţilor continuate în 2022 nu mai includ activităţile industriale din Rusia iar situaţia anului 2021 a fost retratată în coerenţă cu acest nou perimetru de activitate. Rezultatul activităţilor abandonate reprezintă o pierdere de 2,3 miliarde de euro în 2022, corespunzând în principal deprecierii imobilizărilor corporale, necorporale şi de goodwill ale AVTOVAZ şi ale Renault Rusia precum şi ale activelor specifice deţinute de alte entităţi ale Grupului, şi rezultatului cesiunii asupra entităţilor ruseşti cedate. Datoria netă a perimetrului Automobile a fost retratată cu 0,5 miliarde de euro trecând astfel de la -1,6 miliarde de euro la -1,1 miliarde de euro la 31 decembrie 2021.
La 31 decembrie 2022, stocurile totale de vehicule noi (inclusiv reţeaua de dealeri independenţi) reprezentau 480.000 de vehicule, comparativ cu 336.000 la sfârşitul lunii decembrie 2021. Această creştere este explicată de stocurile mai mari ale dealerilor independenţi, în special din cauza tensiunilor logistice de la finalul anului. Acest nivel de stocuri trebuie corelat cu nivelul record de comenzi înregistrate.
În 2022, Renault Group a efectuat o rambursare anticipată de 1 miliard de euro şi a returnat 1 miliard de euro pentru rambursarea anuală obligatorie a împrumutului unui pool bancar care beneficiază de garanţia statului francez (PGE). După cum a fost anunţat, întregul împrumut va fi rambursat cel târziu până la sfârşitul anului 2023.
Rezerva de lichidităţi la sfârşitul anului 2022 s-a situat la un nivel ridicat, de 17,7 miliarde de euro, în creştere cu 1 miliard de euro faţă de 31 decembrie 2021.
După cum a anunţat în cadrul Capital Market Day, din 8 noiembrie 2022, Renault Group este dispus să colaboreze în demersul de creare de valoare cu părţile interesate printr-un plan de acţionariat dedicat angajaţilor şi prin reintroducerea dividendelor.
Renault Group a început să ia măsuri pentru a creşte ponderea angajaţilor în capitalul său, cu obiectivul de a ajunge la 10% până în 2030.
Peste 95.000 de angajaţi au beneficiat de câte 6 acţiuni gratuite. Dintre aceştia, peste 40.000 au subscris şi alte acţiuni la un preţ preferenţial de 22,02 euro pe acţiune.
În total, cu aproape 2,7 milioane de acţiuni suplimentare deţinute de angajaţi, operaţiunea Renaulution Shareplan reprezintă 0,9% din capitalul Renault Group, iar angajaţii deţin aproximativ 4,7% din capital după această operaţiune.
Dividendele propuse pentru exerciţiul financiar 2022 sunt de 0,25 euro pe acţiune. Acestea ar urma să fie plătite integral în numerar şi vor fi supuse aprobării în cadrul Adunării Generale Anuale din 11 mai 2023. Data ex-dividend este programată pentru 17 mai 2023, iar data plăţii pe 19 mai 2023.
După cum a fost anunţat în cadrul Capital Market Day, nivelul de distribuire va creşte pe termen mediu, progresiv, până la 35% din rezultatul net – parte a Grupului. Pentru a face acest lucru, Grupul va trebui să-şi atingă prima sa prioritate, care este să revină la un rating financiar investment grade.